cheetah weekend!! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ingrid Ketelaars - WaarBenJij.nu cheetah weekend!! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ingrid Ketelaars - WaarBenJij.nu

cheetah weekend!!

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

19 November 2009 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Cheetah weekend

Zaterdag 14 november was ‘t dan zover, cheetah weekend! Om 9 uur moesten we verzamelen bij het khaya travel centre. Dit is 3 minuten lopen van ons huis en kwam dus erg relaxt uit. Toen we compleet waren hebben we de nodige papieren ondertekend en betaald. Vervolgens moesten we nog 5 minuutjes wachten tot het half 10 was want dan ging de Liquir store open, zodat de nodige alcohol kon worden ingeslagen. Denise, Yvon, Annet en ik gingen vast een plekje zoeken in de bus. We gingen met een Nomad bus, dit zijn tourbussen die je kunt huren voor lange reizen. Nadat we onze spullen in een kluisje in de bus hadden gefrot en we een plaatsje hadden gezocht konden we vertrekken. Na 20 minuutjes rijden gingen we off-road, zo hebben we nog 2 uur gereden. We gingen echt helemaal de bergen in, ver van het drukke leven in de stad. Het zag er super mooi uit daar! De lucht was super blauw, met een felle zon en een hele droge grond. De driver vertelde ons dat het in dit gebied maar één keer in de 2 maanden regent. Je zag elke 10 minuten rijden één huisje en verder helemaal niks, alleen natuur. Er leven veel dieren zoals schapen, geiten, herten, antilopen enzovoorts. Ook waarschuwde hij ons voor slangen en ondertussen begon ik ‘m al te schijten voor alle andere smerige insecten die ik daar zou aantreffen haha.
Uiteindelijk kwamen we aan bij het cheetah kamp. Hier waren 2 huizen en een soort tuin met een braai en een zwembad. We reden een klein stukje verder met de bus tot we op een open veld kwamen. Hier gingen we onze tenten opzetten. Jaja, je leest het goed, t-e-n-t-e-n. Na een instructie was het de bedoeling dat we allemaal onze eigen tent op zouden zetten. Gelukkig was dit niet heel moeilijk en was het bij Denise en mij dan ook snel gelukt. Vervolgens gingen we uitgebreid lunchen met broodjes kaas, tomaat, komkommer, tonijn, ei, worst enzovoorts. Daarna gingen we een kijkje nemen bij de Cheetahs. In het kamp hebben ze 2 mannetjes cheetahs en 2 vrouwtjes. Een stukje verderop waren nog 2 mannetjes en 1 vrouwtje. Deze cheetahs zijn tam en hebben nooit in het wild geleefd. In het kamp is het de bedoeling dat de cheetahs leren hoe ze moeten jagen en voor zichzelf moeten zorgen, zodat ze in het wild kunnen gaan leven. Hier werken een aantal mensen, met medewerking van een aantal vrijwilligers. De cheetahs zagen er echt super schattig uit! We mochten ze alleen niet aaien omdat we met een te grote groep waren. Deze cheetahs moeten zo min mogelijk in contact staan met mensen, omdat ze juist gewent moeten raken aan the wild life.
Na ’t bezoekje aan de cheetahs zijn we heerlijk in het zwembad gedoken. Het was namelijk erg heet en ik was wel toe aan wat verkoeling. Veel tijd om te zwemmen was er alleen niet want na de middag gingen we een gamedrive doen in een 4x4. We zagen herten, schapen, geiten, giraffen enzovoorts. Rond 5 uur hadden we de auto’s geparkeerd op een mooie plek en hebben we zonsondergang gekeken. Zo mooi! Daarna begon het al flink af te koelen en zijn we terug gereden. Nadat iedereen warme kleren aan had gedaan (’t werd nu echt koud) hadden we een braai. We hebben erg lang moeten wachten op ’t vlees, dit was pas om 22.00 uur klaar. Daarvoor hadden Eric en Sandra (2 studenten) een cocktailbar opgezet en werd de nodige alcohol genuttigd. Ik had honger als een paard en besloot het dus rustig aan te doen, voordat ik van mn krukje af viel. Bovendien durfde ik niet eens te drinken in de angst dat ik dan ’s nachts moest plassen haha! dat zag ik namelijk niet echt zitten daar in de bush bush. Na het eten zo rond een uur of 23.00 zat ik behoorlijk in te kakken. Ik had het ijskoud en we moesten de dag erna mega vroeg op, dus ik besloot naar mn tentje te gaan. Toen ik naar mijn tent hobbelde keek ik naar de lucht en waaaaw… de sterrenhemel daar was zo mooi! het was een heldere nacht, en als je lang bleef kijken zag je overal in de lucht (vanaf de horizon) héél veel sterren. Iedere 2 cm zat er wel een ster. Echt indrukwekkend mooi! Nadat ik er van verzekerd was dat er geen beesten in mijn tent zaten ben ik met 2 truien, een fleecedeken en een slaapzak in een heerlijke slaap gevallen.
De volgende dag werd ik wakker van Martijn, die over het terrein schreeuwde; ‘En als je nou je tent niet uitkomt, kun je niet meer mee!!’ Ik keek met m’n slaapkop op mijn telefoon en het was 5.55u. Vaag begon ik me ergens te herinneren dat we vandaag om 6.00u op moesten om met de cheetahs te jagen. Ik keek naast me maar Denise was al weg. Als een dolle vloog ik mijn tent uit, met m’n trui nog over mn pyjama graaide ik een appel van het ontbijt buffet en vloog de jeep in haha. Ik was door alle wekkers heen geslapen en heb Denise niet eens op horen staan. Ik stond er zelf van te kijken dat ik zo goed sliep in de wildernis haha. Ik wil niet weten hoe ik er die ochtend uit gezien heb, maar ik was in ieder geval op tijd voor de trip;)
We moesten een stukje rijden met onze gids tot we bij de cheetahs waren. Daar werden we opgedeeld in twee groepen. Ik zat in de eerste groep met 10 anderen. We gingen jagen met de twee mannetjes. Vooraf gaf de gids ons een paar instructies. We moesten in een rij lopen, dicht tegen elkaar aan. We moesten zo stil mogelijk doen. Daarna opende ze het hok van de cheetahs. Ik vond het eventjes wel spannend maar dat was al snel over. ’t Waren net grote huis katten. Ze liepen langs je benen af en spinden. Vervolgens gingen we wandelen en was het de bedoeling dat de cheetahs hun prooi gingen zoeken, vangen en opeten. Maar de cheetahs geloofde het allemaal wel. Ze gingen in het gras liggen en als de gids ze aanspoorde om verder te lopen gingen ze maar wat met elkaar zitten klooien. Dus wij maar wandelen.. en wandelen.. en wandelen, maar na 2 uur lopen was er nog steeds geen verandering. Ik had het wel vort gezien met die stomme katten haha. Het was inmiddels al weer warm aan het worden en ik had honger als een paard. Toen we 2,5 uur aan het lopen waren leek er wat verandering in de situatie te komen. De cheetahs werden onrustig en gingen een stuk voor ons uit lopen. ineens bleven ze doodstil staan. De gids wenkte ons dat we allemaal moesten bukken. In één keer sprinten de cheetah’s weg. Echt super snel, er kwam een hele zandwolk achter hen aan. In de verte zagen en hoorde we een stel beesten op de vlucht slaan. Ik weet niet echt wat voor dieren ’t waren maar ze leken op koeien. Onze gids vertelde ons dat het de cheetahs waarschijnlijk niet zou lukken om deze dieren te vangen, aangezien ze veel te groot zijn. een paar minuten later kwamen de cheetahs dan ook hijgend terug naar ons, zonder prooi. We gaven ze even de tijd om bij te komen. Nadat ze een kwartiertje hadden gerelaxt wilde we verder lopen. Plots zagen we een hertje uit de bosjes schieten. Één van de cheetahs had ‘m ook opgemerkt en ging er als een dolle achteraan, gevolgd door de andere. We zagen ze kriskras door de bosjes rennen, en het was overduidelijk dat de cheetahs sneller waren dan ’t arme hertje. Niet veel later bleef het dan ook angstvallig stil. De gids zei dat we in een lijn (horizontaal) moesten gaan staan en allemaal naar voren moesten lopen. Zo zouden we de cheetahs met hun prooi het snelste vinden. Dus liep ik daar, in mn uppie, te hopen dat ik aub niet de eerste was die de cheetahs al etend zou aantreffen. Ineens zie ik daar iets fel roods tussen de bosjes. Ik keek nog eens goed en zag dat het een half hert was. Al snel zag Denise het ook en ik begon te roepen. De cheetahs hadden ’t hert in zn nek gebeten en daarna waren ze allebei aan één kant begonnen met eten. Het zag er een beetje vies en luguber uit. Het bloed liep echt uit dat beest en de koppen van de cheetahs zaten echt helemaal onder. Je hoorde de botte kraken! Aan de andere kant vond ik het ook wel weer wat moois hebben Het is het échte wildlife wat je normaal op discovery chanel ziet, maar dan live voor je, op 1 meter afstand! Bovendien heeft dit hert teminste een leuk leven gehad, beter dan hoe wij de koeien en varkens behandelen die ’s avonds op je bord liggen.
Het was niet de bedoeling dat de cheetahs het hert helemaal daar zouden op eten (geen idee waarom niet) dus moesten we het afpakken. Dat was nog een heel karwij haha want ze wilden ’t echt niet los laten. Uiteindelijk was het gelukt en hebben we het terug naar het kamp gedragen. Daar aangekomen was de tweede groep al uitgebreid aan het lunchen. Ze waren al zeker 1.5 uur geleden terug gekomen, hun cheetah had namelijk al eerder iets gevangen. Vervolgens zijn wij ook bij de lunch aangeschoven. Na het eten hebben we onze spullen gepakt, de tenten afgebroken en alles in de bus gepropt. Toen ik in de bus zat ben ik meteen in slaap gevallen en ik werd pas wakker toen we bijna thuis waren.
Al met al was het een zeer geslaagd weekendje!


XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 19 November 2009 - 19:40

    Mathijs:

    Ik wil ook heel graag 'n keer de eerste zijn, en dat ben ik nu :D :D :D

    Maar ik heb eigenlijk pas morgen tijd om het verhaal te lezen (A)

    Groetjes xD xxxx

  • 19 November 2009 - 19:42

    Mama Rita:

    ha ha die mathijs.... ik ben nu de tweede, heb je verhaal wel gelezen en wat betreft het wandelen zou ik wel mee willen, een paar uur lopen is geen probleem, maar die bloederige, krakende botten en bekken....brrrr niets voor mij

    doei doei xxxx

  • 20 November 2009 - 08:24

    Thea:

    Hallo Ingrid,
    Ik ben weer bij met lezen, wat kan jij goed en gezellig schrijven, je zou zo verslaggeefster voor een tijdschrift kunnen worden. Een groots gevoel zal dat zijn zo'n jacht met cheetahs en uren door deze natuur wandelen, of juist heel klein. Doen jullie ook iets aan Sinterklaas, met elkaar en/of met de kinderen?
    Groetjes Thea

  • 20 November 2009 - 12:03

    Mathijs:

    Hee zus, nou heb ik het wel gelezen :P
    Weer 'n tof verhaal hoor! Mooie foto's erbij ook. Die beesten lijken mij echt vet :D !

    Groetjes aan iedereen daar xxxx


  • 20 November 2009 - 12:26

    Thijs:

    Heej Ingrid!

    gaaf verhaal!! Lijkt me zo mooi om die cheetahs in het wild bezig te zien.

    ik geniet nog steeds van je verhalen!

    Groetjes x
    Thijs

  • 20 November 2009 - 12:32

    Marloes:

    Heee Ingrid!

    Super verhaal weer! Lijkt me echt indrukwekkend om zulke mooie dieren van dichtbij te zien!

    Tot snel!:D
    Kuss

  • 20 November 2009 - 18:14

    Papa:

    Wat een avontuur weer.
    En dan je zelf ook nog kunnen verslapen.Ik hoop dat je er van genoten hebt. xxxx papa

  • 20 November 2009 - 21:15

    Conny:

    ha die ingrid,

    dat wordt straks afkicken als je weer in het Veghelse bent. De enige wilde dieren hier zijn onze cavia's maar dan heb je het wel gehad. Sprak straks Hilde nog die zo enthousiast was over haar verblijf bij jou. Leuk hoor. Veel groetjes ook van juul en niels die al op één oor liggen en hopen dat sinterklaas vannacht wat brengt in hun schoen!! dikke kus conny

  • 21 November 2009 - 18:33

    Mama Van Denise:

    Hoi Ingrid,
    Als ik je verslag zo lees dan denk ik dat ik toch ook nog ooit eens naar Afrika op vakantie moet gaan. Ik hou van dieren, maar in de dierentuin heb ik altijd medelijden met ze en om ze dan net als jou in het wild te zien, waar ze thuis horen lijkt me super "vet". Tot nu toe moet ik genoegen nemen met onze mattie, das onze "huistijger". Ik had gehoord dat jullie laatste weekendjes lekker gevuld zijn, dus geniet ervan.
    Groetjes van Elly.

  • 22 November 2009 - 12:11

    Maria Smulders:

    Wat een geweldige ervaringen! Geniet van je tijd daar, want het gaat zo snel!!!! Lieve groetjes

  • 22 November 2009 - 13:32

    Jaap:

    Zo ik ben weer bij. Top verhaal weer! Enjoy de laatste weken!

    Gr Jaap

  • 22 November 2009 - 13:43

    Vera:

    Cheetah's die lekker tegen je aan komen spinnen?!? 8-)
    Stoer dat jullie gewoon in een tentje sliepen!

  • 22 November 2009 - 20:37

    Sanne:

    Aah Ingrid!
    Super stoer verhaal! haha echt vet dat je zo dichtbij zown beest kunt staan! niett te geloven.

    Tot over een maand meid!
    xxx

  • 23 November 2009 - 12:40

    Loderr:

    Heeel gaaf meiss!!

  • 23 November 2009 - 13:02

    Steph:

    Hee Bink,
    Ik heb ff vluchtig over je laatste verhalen heen gelezen. Wat een boel tekst, wat een boel ervaringen en wat een boel enthousiasme! Wees blij dat je daar nog ff bent, het regent hier niet normaal veel, het is bekant hele dagen schemerig of donker, en omdat het altijd zo druk is zou je bijna een herfstdepressie oplopen.
    Ik ga nu je foto's bekijken.
    GENIET VAN DE LAATSTE DAGEN!!!!!

  • 23 November 2009 - 13:10

    Steph:

    Hahahahahahaha die slaapfoto, charming.
    Schattige mininegers, en je bent zelf ook wel een aardige neger geworden zie ik.

    Neem voor mij maar zo'n cheetah mee, ik zal er heel goed voor zorgen, en hem elke dag uitlaten 4 keer per dag.

  • 23 November 2009 - 17:55

    Niels En July:

    hoi ingrid.

    wauw cheetah,s waren die niet eng.
    hoe heet die vriendin die met jou op de foto staat? ik mis je echt kom je gauw weer terug.
    wij zijn zondag naar het kasteel van sinterklaas geweest en wekregen een rondlijding van de wegwijspiet er waren hele leuke kamers en we moesten pepernoten maken van sinterklaas en we gingen nog naar de kamer van sinterklaas toen waren we klaar we gingen naar beneden en kregen een snoepzak en een appel... groetjes july en niels

  • 24 November 2009 - 18:00

    Opa En Oma En Rita:

    we hebben opnieuw met heel veel belangstelling je verhalen gelezen over alle ondernemingen van de eeste helft van november. Oma denkt dat je nu zelf wel spinnen kunt vangen hier! Opa zegt dat het maar goed is dat hij niet op de hoogte was toen je met de cheeta"s ging jagen anders had hij er 's nachts wakker van gelegen! heel veel groeten en een dikke knuffel

  • 24 November 2009 - 20:16

    Anne:

    Wat een bijzondere ervaring. En knap van je dat je in een tentje door alles heen slaapt haha ;).

    Xx Anne

  • 03 December 2009 - 20:18

    Peggy:

    wow heftig verhaal! maar wel heeel gaaf, in the real jungle! die vieze foto had je er dan weer net niet op hoeven zetten ;) xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Januari 2010

back home!

22 December 2009

DE REIS

11 December 2009

Afronding stage + afscheid!

29 November 2009

einde komt dichterbij..

24 November 2009

KNYSNA
Ingrid

Van 17 augustus t/m 23 december ga ik naar Zuid-Afrika. Hier ga ik stage lopen in 'Erica House Place of Safety' , een crisisopvang voor kinderen en jongeren. Dit ga ik doen in het kader van mijn studie SPH, samen met 3 hele lieve studiegenootjes!

Actief sinds 23 Juni 2009
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 30395

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2009 - 23 December 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: