First days in town - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ingrid Ketelaars - WaarBenJij.nu First days in town - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ingrid Ketelaars - WaarBenJij.nu

First days in town

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

21 Augustus 2009 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

First days in town

Hallo allemaal,

Hier ben ik weer. Ik wilde mijn verhaal en foto’s op mijn site zetten, maar toen had ik wat problemen met uploaden dus dat lukte niet. Ondertussen heeft Wouter vanuit Nederland een poging gedaan om het op te lossen, (vandaar de email met ‘test’, hij had de mailinglist even over ’t hoofd gezien;)) en nu doet ie t! Dus vandaar dat er nu twee verhalen tegelijk op staan.

Verhaal 1:
Allereerst bedankt voor de lieve reacties en mailtjes!
Mijn eerste nachtje in PE heb ik prima geslapen. Ik werd om 11u wakker met de fijne gedachten dat ik gewoon helemaal niks moest die dag, heerlijk!

Woensdag middag zijn Denise Joyce en ik naar een groot ‘shoppingcentre’ geweest, 15 minuutjes rijden met de auto. Dit was een soort winkelcentrum, helemaal overdekt. Ik heb wat mooie spulletjes gekocht om mijn kamer op te vrolijken en wat dingen die ik niet mee had kunnen nemen zoals handdoeken en shampoo enz.
Het regende een beetje toen we daar aan kwamen en dus stonden er 30 afrikanen onder het afdakje voor de winkel te wachten. Wij liepen gewoon even door de regen, zij gaan daar rustig een uur staan kijken tot het droog wordt haha. Eenmaal binnen voelde ik me behoorlijk aangekeken. Sommige mensen, bijvoorbeeld personeel in winkels, waren heel nieuwsgierig en vroegen waar we vandaan kwamen, andere keken alsof we een paar aliens waren; het kan hier allemaal;)

Eenmaal thuis belde Kaj (van Khaya) hoe het ging met Denise en mij, en om wat afspraken te maken over onze stage. Maandag gaan we beginnen bij Erica House. Kaj komt ons ophalen en stelt ons daar voor, daarna is het de bedoeling dat we zelf aan de slag gaan. Ik heb er heel veel zin in en kijk er erg naar uit.
Daarna heb ik mijn kamer even heringericht en gepoetst. ’s Avonds rond 19.00 uur zijn Denise en ik eten gaan koken voor ons 4en. Pasta in saus met gehakt, en broccoli.
Gezond he!

Kortom; echt een relaxt eerste dagje, niet te veel gedaan, wel was ik ’s avonds weer super moe. Het is zo erg wennen en er komt zoveel op je af dat ik al moe wordt van niks doen, heel gek. Maar het is hier ook zo anders, alleen al de maatregelen voor veiligheid hier. Zo heb 4 ramen in mijn slaapkamer waar overal tralies voor zitten en staat er om het huis een grote, hoge, stenen muur met prikkeldraad erboven zoals in de gevangenis. Overal in het huis en in iedere kamer hangen ‘emergency’ bellen. Als je hierop drukt staat er binnen 5 minuten een compleet bewapend politiecorps in je huis. (gaat zeker nog een keer mis als ik teveel gedronken heb;) ) en verder moet je met gesloten deuren en ramen slapen, jezelf opsluiten in je auto en áltijd overal opletten op je spullen enz. Maar ik heb het hier met huisgenootjes over gehad en die zeggen dat je daar echt aan gewend raakt, en over een tijdje gaan al die dingen automatisch.

Donderdag, de laatste dag voor Joyce. Ik vind het nog steeds onwerkelijk. Ze wilde haar laatste dag nog heel graag naar de townships en Addo Elephant Park. Daarom wilde ze vanochtend om 8u vertrekken naar Addo (dat is ongeveer een uurtje rijden), en na de middag naar de townships. Ik zag het niet echt zitten om mega vroeg mijn bed uit te gaan voor Addo, en aangezien ik daar toch nog heel vaak heen ga heb ik besloten alleen vanmiddag mee te gaan. Toen ik wakker werd kon ik even heerlijk alleen m’n eigen dingen doen. Alleen Fingers was thuis, die lag (zoals altijd) op de bank. Ik heb uitgebreid gedoucht, een lekkere boterham met pindakaas gegeten (‘t tis niet alleen rijst hier;)) en ondertussen een gezellig gesprek met Fingers gehad. Om je een beeld te geven van wie hij is zal ik zijn levensvisie even uitleggen: Een man is pas een man als hij zich zo gedraagt. Dit houdt 3 dingen in. 1 altijd en alleen maar vlees eten (ontbijt, middag eten, tussendoortjes..) 2. niks anders drinken als wodka 2. zoveel en vaak mogelijk wiet roken, totdat je té stoned bent en je echt niet meer kan. Verder is ie 29, heeft een vrouw en een kind, die wonen 1000 km verderop aan de andere kant van Zuid-Afrika en hij studeert hier rechten, met het doel om drugs hier legaal te maken;) echt een wazige gast!
daarna ben ik even naar het internetcafé gegaan om te msnnen met het thuisfront. Echt fijn om ze even te spreken en te kunnen zien via de webcam!
Nu zit ik onderuit gezakt op de bank, cd’tje van krezip staat aan, heerlijk te chillen, en ik begin me steeds meer thuis te voelen hier.

Straks gaan we naar de townships, ik ben super benieuwd naar hoe het daar zal zijn. Wat ik tot nu toe van Afrika heb gezien is alleen maar westerse luxe. Straks krijg ik te zien waar ik écht voor ben gekomen, spannend! Vanavond hebben we hier ‘n ‘bring and braai’ met andere Khaya studenten, misschien gaan we daarna nog op stap..

xx

  • 21 Augustus 2009 - 19:07

    Mama Rita:

    fijn weer iets te kunnen lezen, ondanks al het andere goede contact dat we hebben....
    groetjes

  • 21 Augustus 2009 - 20:29

    Toon:

    Fijn dat je het al zo goed naar je zin krijgt.
    Ik heb ook even de foto's bekeken, dat is toch een leuke kamer,en een gezellige markt.
    groetjes papa

  • 22 Augustus 2009 - 12:12

    Mart Rita Lars :

    Hoi Ingrid,
    Met heel veel interesse lezen wij jou verhalen.
    Wat een geweldig avontuur.
    Ga er maar volop van genieten!!!!
    En wat ziet je "kamertje" er netjes uit!
    Heel benieuwd naar je volgende verhaal.
    Succes Ingrid!
    Groetjes Rita, Mart, Lars van Dooren Erp

  • 22 Augustus 2009 - 20:13

    Mieke S.:

    He Ingrid,
    Leuk om te lezen wat je tot nu toe al beleefd hebt. Ook de foto's geven al een beeld van hoe het eruit ziet. Je kamer is nog wel erg netjes!! Ik wil er over eeen tijdje nog wel eens een foto van zien.haha
    Succes voor maandag en geniet ze!!
    Gr ook vanPim en Myrthe en ik denk ook wel van Stijn maar die zit in de studentenvereniging ontgroening.

  • 28 Augustus 2009 - 18:08

    Anne:

    Wauw wat een mooi plekje heb je daar! Geniet ervan.
    Wie weet leer je nog iets van die Fingers ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Januari 2010

back home!

22 December 2009

DE REIS

11 December 2009

Afronding stage + afscheid!

29 November 2009

einde komt dichterbij..

24 November 2009

KNYSNA
Ingrid

Van 17 augustus t/m 23 december ga ik naar Zuid-Afrika. Hier ga ik stage lopen in 'Erica House Place of Safety' , een crisisopvang voor kinderen en jongeren. Dit ga ik doen in het kader van mijn studie SPH, samen met 3 hele lieve studiegenootjes!

Actief sinds 23 Juni 2009
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 30392

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2009 - 23 December 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: