weekend + eerste stage dag! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ingrid Ketelaars - WaarBenJij.nu weekend + eerste stage dag! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ingrid Ketelaars - WaarBenJij.nu

weekend + eerste stage dag!

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

25 Augustus 2009 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zaterdag zijn Denise en ik samen naar Bay world geweest. Dit is een soort mix van een dierentuin en het dolfinarium. Er worden dolfijnenshows gehouden, maar er zijn ook veel andere waterdieren en slangen en zo. Aan de kassa vroeg Denise wanneer de dolfijnen show begon, zegt die man achter de kassa dat de dolfijnen een paar weken geleden zijn verkocht aan Hong Kong! Waarom daar kwamen we niet helemaal uit, maar we vonden het wel super jammer. We zijn toch naar binnen gegaan en nadat we de zeehondjes en pinguins (dezelfde als van die film happy feet haha! Ceck m’n foto’s!) hadden gezien, zijn we in een onderwater aquarium geweest met zeepaardjes, schildpadden, haaien en een heleboel mooie, gekke vissen. Nadat we een broodje hadden gegeten zijn we doorgelopen naar het ‘snake park’, in één woord: IEUW! Alsof ze er nog niet eng genoeg uit zagen hingen er ook nog overal bordjes waar in Afrika die slangen leefde en hoe dodelijk ze waren.. Help!

Daarna hebben we boodschappen gedaan, eten gekookt en ’s avonds hebben we met onze huisgenootjes 2 films gekeken. Ik verwachtte dat er weer een heleboel mensen over de vloer zouden komen, maar dit bleek niet het geval. Wat ik van Lotte begreep is dat de meeste Afrikanen in het weekend écht helemaal niks doen. Wij zijn blij als we weekend hebben zodat we ons vol kunnen plannen met bijbaantjes, sporten, stappen enzovoorts, hun doen in het weekend he-le-maal niks. Ze komen ’s ochtends bij elkaar, gaan op de bank liggen met muziek of tv aan en drinken de hele dag, tot ’s avonds laat.

Zondag was er een grote markt op de boulevard aan het strand. Het was lekker weer dus zijn Lotte Denise en ik gaan kijken. Al die Afrikanen zijn zo lief! Ze geven allemaal een hand, stellen zich voor en zijn super nieuwsgierig naar waar je vandaan komt, wat je hier komt doen en hoelang je blijft. Verder proberen ze je echt alles aan te smeren met openingszinnen zoals: ‘I make a special price for you’ ‘He lady how are you, are you fine?’ ‘How much rand do you have for this one?’
In het begin vond ik het echt moeilijk om door te lopen en te zeggen dat ik niks hoef. Lastig uit te leggen hoe dat komt, maar als je zo’n super lieve vrouw ziet zitten op een houten kratje, met een baby achterop haar rug gebonden, zou je uit medelijden al haar spullen al willen. Ik denk dat je zoiets echt moet beleven om te ervaren hoe dat is. Gelukkig kan ik er nu wel beter mee om gaan en realiseer ik me ook wel dat dit voor hun ook weer trucjes zijn om aandacht van toeristen te trekken.
Aan het eind van de middag begonnen alle afrikanen snel hun spullen bij elkaar te pakken. Ze zeiden dat ze weg gingen omdat het zo ging regenen.. en inderdaad, een kwartier later viel het met bakken uit de lucht. We zijn snel naar onze lieve citi gesprint en lekker naar huis gegaan.

Maandag, eerste stage dag

Jeetje wat was ik benieuwd zeg! Nadat ik de verhalen van Joyce en Lotte had gehoord, wist ik echt niet meer wat ik ervan moest verwachten. Bij hun verliepen de eerste dagen niet zo goed. De eigenaresse van het ‘Erica House’ was ziek en kon hun dus niet opvangen. Ze werden hierdoor een beetje aan hun lot overgelaten en er was helemaal geen duidelijkheid over wat precies de bedoeling was.

De dag begon met een veel te vroege wekker. Na 5x snoozen ben ik uiteindelijk opgestaan en om 8.00 wilden we vertrekken, maar toen we het hek open deden zagen we dat er verderop mensen in ons afval stonden te graaien naar etensresten. Lotte zat al in de auto en toen Denise en ik half ingestapt waren zei Lotte: SNEL! DEUREN DICHT! Dus Denise en ik vlogen de auto in en drukten snel het knopje in. Staat er ineens een enge, onverzorgde, bedelende man op ons auto raampje te kloppen! Stond ie daar te roepen en schreeuwen om geld! Ik schrok me echt suf! We wilden snel wegrijden maar we moesten achteruit onze stijle inrit af, en er kwam nog een griezel aan. Toen liet Lotte ook nog de auto afslaan! Uiteindelijk zijn we gered door de choke en met gierende banden de straat uit gespurt haha! Wat een avontuur op de vroege morgen he!
Nadat we Marije hebben opgehaald (die ook bij ons stage loopt) kwamen we na een half uurtje rijden aan bij Erica House.
Eenmaal binnen liepen we de ‘meeting room’ binnen, waar het personeel in een bespreking zat. Daar zat ik meteen stom verbaasd te kijken, zo’n bespreking gaat zò anders als in Nederland! Zelfs bij de GL wordt er nog serieuzer vergaderd als daar ;)
Iedereen kwam tijdens de bespreking nog binnen gedruppeld, of ging halverwege even weg. Soms ging de deur open en werd er iemand geroepen, andere zaten zelf te bellen en de rest praatte door elkaar. Geen agenda, geen structuur, geen orde. Typisch Afrikaans!
Na deze ‘vergadering’ werden we voorgesteld aan onze stage begeleider, Mr Duplessis. Hij vroeg ons wie we waren, wat we kwamen doen en zo voorts. Echt zo gek dat je zelf moet vertellen dat je vanaf dat moment daar 32 uur in de week komt werken, omdat je in Nederland een opleiding volgt en in Zuid-Afrika stage loopt…Ze wisten totaal niet van onze komst. Maar goed zo gaat het daar nou eenmaal in zijn werk, en we werden heel hartelijk en open ontvangen dus dat was allemaal leuk. Wel was er even wat onduidelijkheid, want Social Work (mijn studie) betekent hier maatschappelijk werk, en SPH(mijn richting) betekent hier child & youth work. Dus toen we vertelde dat we Social Work deden ontstond er even wat verwarring, maar al snel kregen we uitgelegd dat we ‘pedagogisch werk’ komen doen.
Nadat Mr Duplessis ons aan iedereen had voorgesteld kregen we een rondleiding door het gebouw. Dat zag er echt goed uit! Ook mochten we in een aantal klas lokalen kijken waar kinderen les hadden, heel leuk om te zien. Daarna gingen we naar de Baby’s&peuters (0 t/m 5), kijken en observeren wat ze deden. De kindjes daar komen niks te kort, ze krijgen 3x per dag eten, hebben fatsoenlijke kleertjes aan en hebben allemaal een dak boven hun hoofd, maar toch schrok ik wel van de situatie. Een klein kamertje stamp vol met baby bedjes. In elk bedje lagen 1 of 2 kindjes, te slapen of een beetje voor zich uit te staren, er werd niks mee gedaan. Al deze kindjes zijn hier gebracht omdat ze ongewenst of verwaarloosd zijn. Zo gek om in hun files te lezen: last name: Unknown. Ik vind het onvoorstelbaar hoe je als ouders je kindje ergens achter kunt laten zonder te weten waar het terecht komt of wat er mee gebeurd.
Zo ook bij de peuters, ze waren met 15 in ruimte met nauwelijks speelgoed. De kindjes waren super vrolijk, barsten van de energie en waren mega enthousiast, maar er werd niks mee gedaan. Zo zonde! Hierdoor hingen ze maar wat aan elkaar en jengelde ze wat rond. De child care workers die met deze kinderen werken zitten heel de dag op een stoel en commanderen de kinderen wat ze niet mogen. Positieve stimulatie kennen ze hier nauwelijks, en dat terwijl zo overduidelijk te zien was dat deze kinderen juist zo verlangen naar warmte en aandacht, zoals andere kinderen dit van hun ouders krijgen.
De kindjes vonden ons helemaal geweldig, hingen aan onze benen en bleven maar voelen aan onze zachte, lange, blonde haren! Jammer was dat deze kindjes alleen Xhosa spraken, waar wij niks van begrijpen. Communiceren met hun was dus erg lastig. Hier hebben we het later met Mr Duplessis nog over gehad. Om onze leerresultaten te kunnen behalen zullen we bij zowel de baby’s en peuters als de jongeren stage lopen.
Ook over de jongeren hebben we veel gehoord. Ze zijn allemaal tussen de 12 en 18. (kinderen tussen 6 en 11 worden ergens anders opgevangen) Deze kinderen bestaan uit twee groepen. De eerste zijn kinderen die in het criminele circuit hebben gezeten en hier eerder voor gestraft zijn. Dus kinderen die bijv. uit de gevangenis komen en daarna niet naar huis konden of door familie werden opgevangen. De tweede groep zijn kinderen die uit huis zijn geplaatst wegens gedragsproblemen of problemen in de thuissituatie. Het is echt schokkend om te horen dat er jongens van 15 zijn die ernstige misdrijven hebben gepleegd, en dat 50% van de meisjes die in het Erica House wonen seksueel misbruikt zijn.
Wij krijgen vanaf volgende week alle 3 een mentorkindje, waarmee we ook individueel aan de slag zullen gaan.
Ook hebben we met Mr duplessis overlegt wat we mogen doen en wat onze taken zijn binnen de stage:

Baby’s en Peuters:
- Baby’s en Peuters verzorgen en begeleiden
- Dagactiviteiten bedenken en uitvoeren met de peuters.

Jongeren:
Gaan iedere dag naar school van 8.00 tot 14.00. Na school zijn de volgende activiteiten gepland:
- Maandag: community service (kinderen leren iets voor anderen te doen, zoals schoonmaken, klusjes en werken in de bouw)
- Dinsdag: skills project: (kinderen vaardigheden aanleren zoals koken, potten bakken, sieraden maken en naaien)
- Woensdag: hebben wij de mogelijkheid om activiteiten te organiseren voor de jongeren zoals een sportmiddag, creatieve middag, spelmiddag enzovoorts. We hebben hier ook veel mogelijkheden voor omdat Erica House beschikt over speelvelden en een zwembad. Door middel van deze activiteiten zullen we ook leren hoe we voor een groep staan en hoe we om moeten gaan met deze kinderen.
- Donderdag: kunnen de kinderen kiezen uit drama, muziek en karate lessen.
- Vrijdag: afsluitdag. De meeste kinderen gaan in het weekend naar huis, dus na school worden hun spulletjes gepakt en worden ze opgehaald.

Naast deze dingen binnen de stage krijgen we ook de mogelijkheid om buiten de organisatie te kijken wat er zoal speelt in het leven van deze kinderen (macro niveau)
Bijvoorbeeld: Bezoek aan de rechtbank, huisbezoeken in de townships, observeren in klaslokalen en lessen volgen van kinderen.

Kortom, een hele drukke, informatieve eerste stage dag! Ik heb veel gezien, gehoord en gelezen, wat ik komende week nog even rustig kan laten bezinnen. Ik ben ontzettend blij dat we goed zijn opgevangen en denk dat we met Mr Duplessis als stagebegeleider een hele leuke, leerzame tijd tegemoet gaan. Ik heb er heel veel zin in!

Na het schrijven van dit mega lange verhaal zie ik dat het alweer laat is.. ik ga er een eind aan breien want morgen moet ik weer vroeg op!

Maar eerst nog even wat reacties op al jullie lieve berichtjes:

Allereerst; het auto rijden gaat alweer een stuk beter, dus maak jullie allen geen zorgen ;)

Vera! Helemaal super van je appartement!! Bevalt het een beetje? Heb je nog wat spulletjes gekocht of het helemaal zo gelaten? Ik kom snel kijken als ik terug ben! Wat is je adres?

Manon, Ja haha dat kan ik me heel goed voorstellen! We hebben a.s zaterdag een kennismaking, ‘bring and braai’ bij Martijn. Dan zie ik hem en Kaj voor het eerst, en Esra zal er ook wel bij zijn dus dan zal ik ze allemaal de groetjes doen van jou! Leuk dat je mijn verhalen gaat volgen, er zullen wel veel herkenbare dingen komen ja!

Tonny + rest van de fam, hartstikke bedankt voor de bijdrage! Tegen de tijd dat we bekend gaan maken dat we een sponsor actie hebben gehouden horen jullie nog waar het geld aan wordt besteed!

Ál mijn vriendinnetjes thanks voor de lieve berichtjes en mailtjes! Ik denk veel aan jullie (maar dat kan ook niet anders met al die foto’s van jullie op mijn kamertje!) geniet van de laatste vakantiedagen, de festivals en het uitgaan, want over 4 maandjes kom ik de rust bij jullie weer verstoren;)!

En tot slot aan jullie allemaal, ik vind het helemaal geweldig dat ik zoveel enthousiaste lezers heb! Dat doet me écht heel erg goed, meer dan jullie waarschijnlijk in de gaten hebben!

Dikke kus,

iengrwid (op z’n Afrikaans!)


  • 25 Augustus 2009 - 19:47

    Marloes:

    Hey meis,

    Leuk om je verhalen te lezen! Super dat het goed gaat en dat je een plekje gaat krijgen daar in Afrika.

    Ik ben echt benieuwd hoe het gaat verlopen met de mentorkindjes.

    Ook zal ik alles blijven lezen..

    Super dat je het toch allemaal voor elkaar hebt gekregen en dat je je droom (waar je al over roept sinds de 1e:P) hebt waargemaakt.

    Ik lees je verhalen verder nog..en veel plezier met je stage en de meiden..

    Kus

  • 25 Augustus 2009 - 20:01

    July En Conny:

    halo ingrid,

    ik ben met mama jouw verhaal aan het lezen. wel zielig van de babytjes hoor veel succes ik ga nu naar mijn beddje tot mails

  • 25 Augustus 2009 - 20:22

    Mama Rita:

    ha lieverd!

    ik had natuurlijk al het een en ander over de telefoon gehoord, maar als je het nog eens leest blijft het bijna onwerkelijk. Jullie kunnen daar héél veel goeds doen! succes. dikke kus

  • 26 Augustus 2009 - 07:39

    Vera:

    haa meid!
    wow echt een creepy verhaal over die mensen die uit de prullenbakken graaien en bedelen! wel logisch aan de ene kant, maar ik geloof wel dat jullie geschrokken zijn! ook grappig van die kindjes die jullie blonde haren zo mooi vonden. die van denise zijn dan natuurlijk al helemaal onwerkelijk voor hen, haha!

  • 26 Augustus 2009 - 08:02

    Hilde:

    Dat is idd een hoop informatie & indrukken zo op de eerste stagedag. Ik vind 't fijn om te lezen wat je allemaal gaat doen. Heel veel succes en een dikke kus!!

  • 26 Augustus 2009 - 09:06

    Opa Jan:

    Hoi Ingrid,

    Ik heb op deze woensdagmorgen opnieuw met heel veel belangstelling jouw uitvoerige verslaggeving gelezen van het afgelopen weekend en de introductie bij je werkplek. Ik sta versteld van jouw keurig in elkaar zittend verhaal, heel prettig leesbaar en overzichtelijk.

    Het doet mij heel goed dat ik uit je verhalen op kan maken dat je het heel goed stelt en dat je het helemaal ziet zitten voor de komende vier maanden!

    Heel veel groeten en liefs opa Jan.
    ( mede mogelijk gemaakt door broer Mathijs :D )

  • 26 Augustus 2009 - 10:53

    Myrthe:

    hé ing,
    het klinkt wel echt super vet wat je daar allemaal gaat doen, met al die kinderen en baby's. wel raar dat ze daar zo anders met iedereen omgaan enzo, maar juist wel leuk dat jullie daar verandering in kunnen brengen. en moet jij nu ook met die mensen werken die uit het criminele circuit komen? best spectaculair, haha!
    gelukkig heb je het allemaal naar je zin daar, dat is erg belangrijk natuurlijk;)
    liefs van mij

  • 26 Augustus 2009 - 13:18

    Manon:

    hahaha ge-wel-dig om te horen, die vergadermanier haha!! Zo vet he ;) (en ook zo herkenbaar :P)

    Echt een supertof verhaal weer! Je bent echt al flink ingeburgerd lees ik wel :) goed bezig!

    veel succes deze eerste weken op je stage! alles lekker op je af laten komen!

    Groetjes!

    Ps. wat achterlijk trouwens, dat ze die dolfijnen verkocht hebben :o

  • 26 Augustus 2009 - 16:05

    Moniekk:

    Hee Meid,

    Geweldig om zo te volgen wat jij daar allemaal beleefd..
    Lijkt me echt gek, hele andere gewoontes, cultuur, mensen etc.

    Weet zeker dat jij daar je weg wel gaat vinden & die 4 maanden voorbij vliegen..
    Blijf zeker de verhalen volgen, want wil wel weten wat jij daar allemaal mee maakt!!

    Succes met je stage & ik lees snel weer het volgende berichtt!

    Liefsxx

  • 26 Augustus 2009 - 19:20

    Peggy:

    hey meissie!

    oh wat gaaaf, dat dierenpark met al die waterdieren!!! wel érg jammer van die dolfijnen, wat raar !

    dat wordt zeker een interessante stage zeg! ben echt benieuwd hoe het gaat verlopen.
    wat ga jij lekker veel ervaring op doen zeg!

    we missen je hier, maar gelukkig heb ik je nog best vaak gesproken!

    successs!!!!
    xxxx

  • 26 Augustus 2009 - 19:51

    Papa:

    Wat een spannend verhaal met die zwervers,
    Voorlopig zul je ze niet meer terug zien.

    Wel fijn dat je zo'n goede start maakt bij je stage jullie zullen er heel veel goeds kunnen doen

    Wie verkoopt er nou z'n dolfijn, wij verkopen toch ook niet onze goudvis!

    xx papa doe je ook de groetjes aan Denise en Lotte

  • 26 Augustus 2009 - 20:51

    Moeder Van Lotte:

    Hoi Ingrid,

    Wat grappig om ook jouw verhaal te lezen, weer net even anders beschreven dan dat van Lotte. Vooral over de stage vond ik heel verhelderd!
    Bedankt dat je Lotte gisteren met raad en daad bijgestaan hebt met haar rode vlekken (allergische reactie?) Fijn dat jullie goed voor elkaar zorgen..
    Groetjes, Mieke

  • 27 Augustus 2009 - 09:28

    Mieke S:

    Nu even een reactie op de juiste plek! hoop ik.
    Leuk verhaal, ik hoor het jou helemaal vertellen met jou gezellige humor!!
    Houd de engerds maar op afstand en geniet verder maar van je mooie en leerzame tijd!
    Liefs Mieke (vught)

  • 27 Augustus 2009 - 11:56

    Joris O:

    Hey Ingrid, leuk om je avonturen te lezen. Ik vind veel van wat je beschrijft herkenbaar bij de stage van Kim destijds in Bolivia. Helaas, maar waar.

    Heel veel plezier nog en geef die kids daar maar wat positieve stimulatie! :P

  • 27 Augustus 2009 - 20:03

    Lodyy:

    Hee Ingg..

    T klinkt allemaal echt super toff daar in Afrika :) volgens mij heb jij t beter bekeken dan hier!!...

    Vooral je stage lijkt me echt heel erg indrukwekkend maar wel heel leuk!..

    Heb je eigenlijk al een leuke afrikaan ontmoet;)? haha..

    We missen je!

    Dikke kus

  • 28 Augustus 2009 - 11:23

    Kim (Joris):

    Hey Ingrid! Ik heb je site eventjes helemaal doorgespit, hihih! Klinkt echt suuuuper vet wat je allemaal hebt gedaan en nog gaat doen.. Je stage is ook wel mega interressant, maar ook wel echt heel heftig. Doe die kindjes maar goed verwennen, hihihi! X

  • 28 Augustus 2009 - 18:21

    Anne:

    He meid,

    Wat een verhaal zeg.
    Jij gaat veel meemaken op je stage lees ik wel. Heel veel succes daar met alles en natuurlijk met je mentorkindjes.
    Je gaat ze daar echt helpen!

    Succes ermee!
    Liefs Anne

  • 29 Augustus 2009 - 13:31

    Manoe:

    Ha verre buuf!
    Wat een mooi verslagje! Klinkt allemaal super daar zeg! Ik weet zeker dat jullie daar een top tijd gaan hebben. Al zal het op je stage soms even moeilijk zijn, maar jullie komen daar wel uit!

    Succes daar en heel veel plezier!

    Ik mail je volgende week weer!

    xx


  • 30 Augustus 2009 - 07:03

    Tonnie:

    Hoi Ingrid, op een vroege zondagochtend lees ik jou geweldige verslag !!!
    Ik wens je een stage tijd! En dat gaat zeker lukken. Ik blijf lezen, doei Tonnie

  • 30 Augustus 2009 - 18:04

    Debbie:

    Hee Ingrid,

    Ik dacht ik zal je site eens even opzoeken.. hoorde van Matthijs dat je ging vertrekken dus snel even een smsje;)
    Je verhalen klinken super leuk, echt heel gaaf om daar stage te mogen lopen.
    inderdaad erg jammer van Joyce, die kom ik dus weer tegen op school;)
    Mijn stage is nog niet begonnen, ik mag een weekje later beginnen omdat ik eerst nog op kamp ga met 't Heuveleind, ook erg veel zin in.
    Ik ga al je verhalen volgen tot de dag dat je weer thuis bent!
    Maak er een super stage van en vooral veel leren en niet vergeten te genieten, dit maak je niet iedere dag mee!
    Doe de groetjes aan Lotte en Denise!

    Liefs Debbie x

  • 30 Augustus 2009 - 18:12

    Anita Bart :

    Beste Ingrid,
    Wat goed dat je het daar zó snel al naar je zin hebt. Het stukje over die kindjes waar ´niks mee gedaan wordt´ en die nauwelijks aandacht krijgen heeft veel indruk gemaakt. Het is goed werk wat je daar doet!

  • 30 Augustus 2009 - 19:19

    Marloes:

    Wow meis! Wat een verhalen! Ben net terug van vakantie + familieweekend, dus zal t dadelijk allemaal eens even goed lezen en een mailtje sturen!

    kusjee

  • 31 Augustus 2009 - 16:03

    Kevin:

    Hey Ingrid,
    Je stage klinkt wel heel leerzaam. Echt tof, blijf het hier in de gaten houden ;)
    Succes nog he!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Januari 2010

back home!

22 December 2009

DE REIS

11 December 2009

Afronding stage + afscheid!

29 November 2009

einde komt dichterbij..

24 November 2009

KNYSNA
Ingrid

Van 17 augustus t/m 23 december ga ik naar Zuid-Afrika. Hier ga ik stage lopen in 'Erica House Place of Safety' , een crisisopvang voor kinderen en jongeren. Dit ga ik doen in het kader van mijn studie SPH, samen met 3 hele lieve studiegenootjes!

Actief sinds 23 Juni 2009
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 30393

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2009 - 23 December 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: