3e week - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ingrid Ketelaars - WaarBenJij.nu 3e week - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ingrid Ketelaars - WaarBenJij.nu

3e week

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

06 September 2009 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

3e week alweer! Jeetje wat gaat dat snel. Ook deze week heb ik weer van alles beleefd en gezien, hier volgt een zo’n beknopt mogelijke samenvatting:

Maandag
’s ochtends hebben we een activiteit met de kleuters gedaan, we hebben getekend.
‘s middag hebben we een extra kantoor ingericht en dat wat we al hadden helemaal gepoetst en opgeruimd. Nu hebben we twee ruimtes beschikbaar waardoor we ook af en toe kunnen spitsen.
’s Avonds hebben we met z’n allen gegeten en daarna ben ik naar Mint gegaan om mijn verhalen van vorige week online te zetten, te mailen, hyven, msn-nen en zo op de hoogte te blijven van de activiteiten van het thuisfront!

Dinsdag:
Activiteit gedaan met de meisjes. We hebben gezongen en gedanst op muziek. Omdat ik jullie graag een beeld wil geven van mijn stage plek en de kindjes heb ik wat foto’s en filmpjes gemaakt! Toen ze de camera in de gaten kregen kwam er alleen niet veel meer terecht van de activiteit zelf.. ;)
Later die middag hebben we voornamelijk Files gelezen. Van Mrs Conwood heb ik één case gekregen waar ik me op ga richten. Ik mag hier niet te veel over typen helaas, vanwege privacyrechten. Maar het gaat om twee zusjes, van 1,5 en 7 jaar oud. Ze hebben allebei het alcohol syndroom. Dit houdt in dat ze een grote ontwikkelingsachterstand hebben. Zo kan het meisje van 1,5 nog niet lopen en praten, ze zit qua ontwikkeling ongeveer op het niveau van een baby van 9 maanden. Het meisje van 7 ziet eruit als een kind van 5 (klein, tenger) en zit (volgens ’t Nederlandse onderwijs) nog in groep 1.
De moeder is veel in contact met de kinderen en het ziet er dan ook naar uit dat de kinderen over een tijd naar haar terug zullen gaan. Mijn taak is naast het werken met stimulerende spelletjes ook contact houden met de moeder. Zo kan ze op bezoek komen bij Erica House, gaan wij bij haar op huisbezoek en als dat allemaal goed gaan mogen de kinderen een weekend naar haar toe etc.

Woensdag:
Activiteit gedaan met de jongens en meisjes. Dit was een te grote groep, erg druk en gaan we de volgende keer anders aan pakken. Ik ken nu alle kindjes bij naam en mijn poging om het goed uit te spreken komt ook al steeds dichter in de buurt. De kindjes beginnen onze namen ook te leren dus dat is erg leuk!
De Moeder van ‘de meisjes’ is langs geweest, ik heb me aan haar voorgesteld. Ze spreekt helaas geen Engels, dus communiceren we in het Afrikaans/Nederlands. Morgen ga ik op huisbezoek bij haar. Ze leeft in de township en ik ben echt mega benieuwd wat me daar te wachten staat. Tot nu toe rijden we er vaak langs als we naar stage gaan en zo, maar ben ik er niet echt ìn geweest. Het zal wel heftig zijn! Ook Denise en Lotte hebben hun eigen case gekregen, en ook daar zit al veel vooruitgang in. Hier gaan we morgen ook op bezoek, dus het zal een drukke dag worden.
Later op de middag hebben we een les gevolgd die Mrs Conwood gaf aan leerlingen op een ‘community school’ hier in de buurt. Dit ging met name over onze 3 files. Ik vond het interessant om te zien hoe de kinderen hier les krijgen en wat het verschil is met onderwijs in Nederland. Na de les vroeg Mrs Conwood of we volgende week ook een deel van de les willen doen, en dat willen we wel!

Donderdag:
Township.. ging niet door. Nadat we keurig op tijd (8.15u!) op stage arriveerde bleek Mrs Conwood er niet te zijn. Overal hebben we rondgevraagd waar ze was maar niemand wist het. Dus toen zat er niks anders op dan wachten.. en wachten.. en wachten. Om 11 uur was er nog steeds geen teken van leven en het zag er ook niet naar uit dat dat nog ging komen. Onvoorstelbaar dat niemand weet of ze ziek is, zomaar een dag vrij pakt, of waar ze is. De ouders van de kinderen weten ook van niks dus die wachten heel de dag tot wij komen.. voor niks. Echt heel gek, maar zo gaat het nier nou eenmaal en je kunt niet veel anders doen dan je daar bij neer leggen.
We zijn naar ons kantoortje gegaan en hebben nog wat gewerkt. Daarna zijn we op tijd naar huis gegaan om met zn 3en eens even goed al het schoolwerk door te nemen en een planning te maken. Hier werd ik niet echt vrolijk van, maar ik zal er komende week toch aan moeten geloven..
’s avonds zijn we lekker uit eten geweest met Yvon, Annet, Patrick, Chris, Lotte Denise en ik. Het was een soort van afscheids-etentje, aangezien Yvon, Annet en Patrick die avond moesten vertrekken. Ze hebben een week bij ons gewoond, maar nu is hun eigen huis klaar en moeten ze daar naar toe. We hebben nog aan Martijn (Khaya) gevraagd of ze niet bij ons konden blijven maar dat ging niet, want er komt morgen nog een koreaan hier wonen (club spleetoog breid zich uit) en later nog 3 meisjes.

Vrijdag
Het goede voornemen om ’s ochtends te gaan sporten was al snel vertrokken toen ik om 11 uur wakker werd. Toen wilde we ’s middags gaan maar ook dat is ‘m niet geworden. (jaja ik begin al goed te worden in het Afrikaanse uitstelgedrag) Uiteindelijk hadden we ’s avonds onze motivatie bij elkaar geraapt, reden we in onze sportoutfit naar de sportschool.. ging die net sluiten! Haha toen zijn we in de tuin maar wat gaan volleyballen.
’s Avonds was het zoals altijd party time! Zaterdag ochtend hadden we in de planning om naar Sardinia Bay te gaan. Daar kun je ’s ochtends tussen 5 en 6 uur namelijk soms dolfijnen zien, omdat ze dan heel dicht bij de kust zwemmen. Aangezien we dan om 4 uur ’s nachts moesten aanrijden besloot ik een nachtje door te halen.

Zaterdag
Rond 5 uur waren we op het strand. Het was echt mega koud en donker. We gingen met onze dekens en handdoeken op het strand zitten. Het was volle maan en heel helder dus we zagen super veel sterren. Langzaam aan zagen we de maan aan de ene kant weg zakken en aan de andere kant de zon opkomen. Dat was echt een super mooi gezicht. Het was zo rustig, stil en leeg daar, ik voelde me net alleen op de wereld! Om half 6 was het licht en begon onze jacht op dolfijnen.. maar helaas .. we hebben er geen gezien! Alleen Lotte dacht in de verte wat te zien maar volgens mij lijkt elke golf op 3 kilometer afstand wel een dolfijn;)
Om half 8 ’s ochtends waren we terug en ben ik mijn bed ingedoken.
’s Avonds zijn we naar Balizza gegaan met Yvon, Annet, Patrick, Denise ik Nay (een Afrikaans meisje) en twee vriendinnen van Nay. Het was echt super gezellig! Ik sta er nog steeds van versteld hoe goed die Afrikanen kunnen dansen! Als ik 3 redbull op drink en zo uitbundig mogelijk dans ben ik nog een houten plank in vergelijking met hun. Ze dansen niet ordinair, niet boerig, maar écht goed. Volgens mij word je in afrika geboren met een gevoel van ritme waar héél veel Nederlanders nog iets van kunnen leren!

Zondag
Denise en ik zijn samen naar Happy Valley geweest. Een soort park, midden in de stad. Maar toen we er eenmaal in liepen hing er zo’n rustig relaxt sfeertje, alsof je het gevoel had dat je heel afgelegen was. Echt relaxt om daar even te wandelen en wat rond te kijken.
Nu zit ik in het internetcafé, even mijn laatste dingetjes af te typen voordat ik mijn verhaal online zet.
Ik zie nu al jullie lieve reacties op mijn vorige verhalen, echt ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar ik ben zo blij dat ik zoveel lieve lezers heb! Ik zou jullie allemaal wel een verhaal van een uur terug willen typen, maar daar heb ik helaas veel te weinig tijd voor. Maar.. BEDANKT !

xx

  • 06 September 2009 - 17:41

    Marloes:

    Weer een berichtje hier uit Brabant....

    Echt super jammer dat Township niet doorging en natuurlijk de dolfijnen...

    Ik ben echt benieuwd hoe het contact gaat lopen tussen jou en het mentorkindje en ook die moeder natuurlijk. Jij bent toch ook blank, andere cultuur...Hopelijk gaat dat allemaal goed komen. En ik weet van jou dat je je er voor 100% inzit, dus het moet wel goedkomen :D

    Meis succes nog allemaal en ik lees weer trouw de volgende berichten ;)

    X

  • 06 September 2009 - 17:45

    Roy Van Den Berg:

    Hee Ingrid!

    Leuk om je ervaringen hier te lezen. Zie dat je het prima naar je zin hebt. Ik merk dat je ook kennis hebt gemaakt met de Afrikaanse cultuur(Het gedoe rond het niet doorgaan van Township) haha. Beetje jammer. Ze zijn op dat gebied wel laks merk ik.

    Ik wens je heel veel plezier daar. Zal je ervaringen blijven volgen!;)

    Kuss xx

  • 06 September 2009 - 17:46

    Anne:

    He meis,

    Ik ben blij dat je het zo leuk vind om reacties te krijgen op je leuke verhalen!
    Weer leuke en grappige dingen meegemaakt zie ik wel. Succes deze week weer. Ik wacht weer met veel vreugde op een volgend bericht!

    Xx Anne

  • 06 September 2009 - 18:00

    Mama Rita:

    Hoi meisje, fijn weer zo'n mooi verhaal om te lezen en wat betreft dat afrikaanse uitstelgedrag....... och dat lossen we hier wel weer op!!! en als je daar geen dolfijnen kunt zien kun je altijd nog naar Harderwijk!!

    Dikke kus en tot bels...

  • 06 September 2009 - 20:24

    Hilde:


    Hee lieve zus,

    Wat een mooi verhaal weer en echt superleuke foto's! Dat dansen wil ik ook weleens zien. Maar ik vind jou geen houten plank hoor ;-)

    Veel succes weer komende week, hopelijk gaat het townshipsbezoek er binnenkort echt van komen. Ik denk aan je!

    Xx

  • 07 September 2009 - 07:32

    Vera:

    hee meis,

    die foto's zijn echt leuk. zo te zien hebben de kids er echt plezier in als jullie met ze in de weer zijn! jammer dat je geen dolfijnen hebt gezien maar volgende keer beter!
    die schoolopdrachten zijn inderdaad geen pretje, blugh! zelfs als je niet in Z-A zit heb je er al moeite mee om mee te beginnen ;)
    tot krabbels, xx

  • 07 September 2009 - 15:26

    Corrie En Hans:

    Dag Ingrid,
    Prachtig he, die sterrenhemel boven zuid afrika. Heel anders dan hier. Het roept herinneringen op aan onze vakantie 3 jaren geleden.
    Je doet goed werk daar, wij hopen dat de organisatie het een en ander oppikt of overnemen zodat de opvang blijft verbeteren. Veel succes daar. Wij genieten van de verhalen

  • 07 September 2009 - 19:23

    Peggy:

    oh dit klinkt echt heel leuk ingrid!
    leuk dat je ook met de moeder aan de slag moet, huisbezoek enzo. héél interessant.
    & dat kindje op die foto, scheel maar schattuuugg! haha.
    jammer van de dolfijnen!
    ik spreek je gauw weer meid! xxxx

  • 08 September 2009 - 12:34

    M Pepers:

    heel veel respect voor wat jij daar allemaal doet

  • 08 September 2009 - 13:19

    Jaap:

    Wederom een prachtverhaal! Gaat het Afrikaans al beter? Heel veel succes de kindjes en zoals altijd wachten we weer op het volgende bericht.

    Gr Jaap

  • 08 September 2009 - 16:37

    Opa En Oma:

    Hoi Ingrid,

    We genieten enorm van je verslagen.
    Het is vandaag 8 september, we hebben samen met Rita en Mathijs bij jullie thuis een borreltje gedronken en met z'n 4en gegeten. Nu zitten we voor de computer te genieten van je interessante verslagen. Prettig leesbaar. We zijn blij dat je onze brief gehad hebt.
    We zien op de foto's dat je het heel erg naar je zin hebt en 't zin mooi kiendjes.

    Wij wensen jou blijvend heel goede moed voor je werk en een prettig verblijf in Zuid-Afrika.

    Een dikke knuffel van ons.

    Groetjes Opa en Oma.
    (presented by broer Mathijs :p)

  • 08 September 2009 - 19:22

    Papa :

    Hoi Moppie,
    Daar ben ik weer, wat een avonturen weer. De foto's zijn prachtig, jammer van die dolfijnen,Hilde Thijs en ik zijn wel eens heel vroeg opgestaan om wilde zwijnen te zien, ook niet gelukt dan maar naar de kinderboerderij! Tot bels mails msn of schrijfs. xxxx

  • 09 September 2009 - 12:59

    Mieke S:

    Wat een schatjes om te zien. Doen me erg aan een kindje denken uit Ghana waar ik ooit 7 maanden voor heb gezorgd. Zij kon ook zo heerlijk dansen. Zit echt in de genen daar hoor!!
    ook bij jullie in huis vind ik het er heel gezellig uit zien. Zo'n multi culti huis. Ook lekker als iedereen om de beurt kookt!!
    Nou Ingrid, tot het volgende verhaal maar weer. Veel liefs, Mieke

  • 09 September 2009 - 14:37

    Joyce:

    Zo eindelijk tijd gevonden om je prachtige verhaaltje te lezen. Ben ook begonnen met stage, bevalt me goed! Maar zooooo herkenbaar, een wegblijvende Mrs. Conwood, Chris met langer haar, de kindjes die ik ook heb mogen zien, Sardinia Bay waar ik ook heb mogen rond rennen. En het wel bekende woord: Passed out! Ik heb ervan genoten. Geniet ervan! Heb Lotte ook een mailtje voor jullie alle gestuurd. Doe ze de groetjes in huize Sharwood vanuit Nederland! Al het liefs vanuit hier! Joyce

  • 09 September 2009 - 16:31

    Myrthe:

    Wat zijn die kindjes schattig!!
    jammer dat je geen dolfijnen hebt gezien, maar dat komt misschien nog wel een keer. ik vind het echt leuk om je verhalen te lezen, en het is leuk om te horen dat je het zo leuk vind om reacties te krijgen:)
    het huis, met al je spleetogen, ziet er trouwens wel gezellig uit!

    liefss

  • 09 September 2009 - 17:51

    Manoe:

    Leuk verhaaltje weer! Je maakt heel wat mee daar zeg, ik ben jaloers! Wel heftig op je stage lijkt me, maar dat kunnen jullie wel aan!

    Succes ermee, veel plezier en tot spreeks!
    xxxxxx

  • 09 September 2009 - 20:17

    Anne:

    Ha vrouwke! Ik heb je site ook ontdekt, en meteen even alles bijgelezen! Echt gaaf wat je daar mee maakt, maar lijkt me ook heftig allemaal! Veel respect voor jou;) Fijn dat je het goed naar je zin hebt daar! Nog veel plezier en natuurlijk ook heuuul veul succes met je stage! Ben benieuwd naar de rest van je verhalen en foto's!

    xx je nichtje anne;)

  • 11 September 2009 - 11:12

    Marsha:

    Ingridjee!! Ik ben jaloers! Wat een gave dingen maak je mee joh! Ben benieuwd naar je volgende avontuur! :D
    kus

  • 12 September 2009 - 09:41

    Sanne:

    Heeee meis!
    Echt leuk verhaal om te lezen. Leuk om te horen wat je doet daar elke dag! Wel echt raar dat als iemand niet komt omdagen je ook echt niet weet wat er aan de hand is!
    Jammer dat je geen dolfijnen gezien hebt,, komt maybe nog wel een keer;)Hier gaat alles zn gangetje. Vanaaf standaard eindhoven;) klinkt het bij jou toch veeeel beter!
    Heeeeeeeel veel succes met je kindjes! Het volleybal is trouwens wel anders nu jij er niet bent! en we worden afgebeuld! hahaha heb echt zown spierpijn in mn bovenbenen!
    xxxx liefs Sanne

  • 12 September 2009 - 09:42

    Sanne:

    whahaha dat stukje van jullie pap over hilde tijs en de zwijnen;)
    lol

    xxx

  • 12 September 2009 - 15:47

    Steph:

    Hee Ingrid in Zuid Afrika! ;)
    Leuk om je berichten te lezen, ik heb eindelijk een middaguurtje gevonden waarop ik even vluchtig over je spannende teksten heen kan lezen. Leuk die kinderen allemaal, ze zien er schattig uit, dus ik hoop voor je dat ze ook schattig blijven;) Iedereen houdt je hierop inderdaad goed in de gaten. Leuk bericht van paps. Die dolfijnen komen op de momenten dat je ze niet verwacht, en anders ga je inderdaad gewoon naar het Dolfinarium.
    Spannende opdracht heb je gekregen, hartstikke tof. Veel succes daarmee, en tot schrijfs.

  • 12 September 2009 - 18:01

    Maria Smulders:

    Hoi Ingrid,
    Met veel plezier lees ik je verhalen!!!! Wat een scheetjes van kinderen zijn dat, ik zou zo naar je toe willen komen om die ukkies eens lekker te knuffelen. En jou natuurlijk ook, want ik mis je. Gelukkig houd je ons goed op de hoogte. Veel succes verder en vele lieve groetjes, Maria

  • 13 September 2009 - 10:26

    Loderr:

    Inggiee :)..

    Wat maak jij toch allemaal mee! echt heel mooi dat je nu 2 eigen kindjes hebt waar je mee aan de slag kunt, zo wordt t steeds persoonlijker allemaal denk ik:).. Township zal toch wel een andere keer zijn nu?..
    Jammer van de dolfijnen, maar hoe zit het eigenlijk met de andere dieren inclusief insectenn :P??

    Ben benieuwd!!

    Veel plezier nog,

    Xx

  • 19 September 2009 - 22:56

    Marian:

    Hey Ingrid,

    ik heb even een anderhalf uur zitten lezen, maar ben bij met de reisverslagen. wat leuk om zo bij te houden wat jij allemaal doet en meemaakt! volgens mij vermaak jij je daar wel.
    het lijkt me wel wennen dat hun zo vaak hun afspraken niet nakomen, elke keer dingen die niet doorgaan! vreselijk lijkt me! haha maar have fun! en ik blijf lezen!
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Januari 2010

back home!

22 December 2009

DE REIS

11 December 2009

Afronding stage + afscheid!

29 November 2009

einde komt dichterbij..

24 November 2009

KNYSNA
Ingrid

Van 17 augustus t/m 23 december ga ik naar Zuid-Afrika. Hier ga ik stage lopen in 'Erica House Place of Safety' , een crisisopvang voor kinderen en jongeren. Dit ga ik doen in het kader van mijn studie SPH, samen met 3 hele lieve studiegenootjes!

Actief sinds 23 Juni 2009
Verslag gelezen: 83
Totaal aantal bezoekers 30403

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2009 - 23 December 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: