bezoek aan de townships - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ingrid Ketelaars - WaarBenJij.nu bezoek aan de townships - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ingrid Ketelaars - WaarBenJij.nu

bezoek aan de townships

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

13 September 2009 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Daar ben ik weer! Deze week is er op stage niet heel veel bijzonders gebeurd, ik ga dan ook niet per dag een mega verhaal schrijven. Moet een beetje gaan afbouwen met al m’n geklets want ik heb het veel te druk!
Maar, maandag was wel echt een hele bijzondere dag. Vol goede moed begonnen we weer aan een nieuwe stage dag. ’s Ochtends kwamen we Mrs Conwood tegen. Ze vertelde dat ze donderdag ziek was en dat ze daarom niet naar Erica House was gekomen. Maar, zei ze, over een half uur gaan we naar de townships voor de huisbezoeken. Ik wist niet wat ik hoorde! Met het grote gemak waarmee hier in Afrika een afspraak wordt afgezegd, wordt er ook in een wip weer een oplossing bedacht. In Nederland zou je 2 dagen bezig zijn met het maken van een tijdsplanning, regelen van vervoer, de route uitstippelen, kijken wie er meegaan, wat er mee moet, ouders inlichten over onze komst enzovoorts.
Hier wordt een bus gepakt, chauffeur achter het stuur gezet, iedereen mag mee tot de bus vol zit en wegwezen. De ouders weten van niks over onze komst, we weten zelf maar half de weg en een planning van wie, wat, waar is allemaal niet nodig! Geweldig toch?!

We reden de township in, en echt waar ik wist niet wat ik zag. Natuurlijk ken je de beelden van foto’s en televisie, maar dat is niet te vergelijken met hoe het is als je daar staat. Het is mega druk, ouders hebben geen werk en kinderen gaan niet naar school, dus iedereen loopt wat over straat of zit voor zijn ‘huisje’. Er lopen overal losse koeien, geiten, kippen, honden en varkens. Er zijn wel straten en een paar verharde wegen, maar de huisnummers gaan van 7726 naar 376, naar 4 en weer naar 1235, daar is echt geen touw aan vast te knopen. Dus daar zit je dan, in een super warme bus, met alle ramen en deuren dicht en op slot. Niet te opzichtig probeerde we wat foto’s te maken en ondertussen staarde iedereen ons aan.
We arriveerde bij het eerste huis. Hier wonen de ouders van twee kindjes die in Erica House verblijven. Een jongen van 4 en een meisje van 1. Buiten zaten wat volwassenen op houten kratjes. Er liep één kindje rond, half naakt. Nadat Mrs Conwood kort met een vrouw sprak mochten we naar binnen. Het huis was gemaakt van wat stenen met hout en had niet echt ramen, alleen door spleetjes kwam daglicht binnen. Het stonk er echt vréselijk. Het stond er vol met afval en er was veel ongedierte en vliegen. Het huis bestond uit 2 kamers. Een voor kamertje waar een kookpit was, een kast en een hoop troep, en een achter kamertje waar één bed stond. Op dat bed lag een heel klein baby’tje.
Ik hoorde van Mrs Conwood dat ze met ongeveer 8 (!) mensen in dat huis wonen. De moeder is nog geen 25 jaar, maar heeft al 6 kinderen. 2 zijn er overleden door verwaarlozing, 2 wonen er bij ons in Erica House en dan heeft ze nog dat half naakte kindje en die kleine baby. Mrs Conwood zei dat ze verwachte dat ook de baby binnen nu en een maand wel naar Erica House zal worden gebracht, omdat die moeder er gewoon stomweg niet voor zorgt. Haar houding was zo laks, onverschillig en ongeïnteresseerd! Ik had haar wel door elkaar willen schudden en willen schreeuwen waar ze in hemelsnaam mee bezig is!
Ook haar eigen ouders wonen nog in dat huis, die hebben zelf onlangs ook een kind gekregen. Dat kind is dus maar een paar maanden ouder dan het jongste kind van hun eigen dochter. Onvoorstelbaar, maar hier niet eens abnormaal. En al helemaal raar was het feit dat ze in zon verschrikkelijke omstandigheden leven, maar wel een televisie (en dus elektriciteit) in hun huis hebben. Hun kindjes hebben geen eten en geen kleding, maar dat geeft niet, zolang papa en mama maar flink kunnen zuipen voor de tv.

Vervolgens gingen we naar het tweede huis. Dit was het huis waar de ouders van mijn mentor kindjes wonen, ik was dan ook super benieuwd. We kwamen aan bij een huisje wat er nog best goed uit zag. Er was een klein tuinhekje voor en er waren wat ramen in. We gingen naar binnen en zagen daar ‘Aunt Tina’. Dit was een oude vrouw. Van Mrs Conwood begreep ik dat ze in het huis woonde. Allebei de ouders van ‘mijn kindjes’ zijn drankverslaafd, en hoewel ze hard werken om er vanaf te komen hebben ze regelmatig nog een terugval. Daarom houdt Aunt Tina een oogje in het zeil. Als hun kinderen in het weekend soms naar huis mogen, helpt Aunt Tina ook met de verzorging. Ook waren er in haar huis twee andere kindjes. Van wie die zijn of waarom ze daar wonen is niet duidelijk.
Het was een redelijk groot huis met een klein kookfornuisje, een bank tv en in een achter kamertje stonden 3 bedden.
Daarna begreep ik uit het verhaal van Mrs Conwood dat dit echt het huis van Aunt tina was, en dat ‘mijn familie’ in een huis woonde in de tuin. We liepen daar heen en ik wist niet wat me overkwam. Het was een hokje, amper 3 bij 2 meter. Een vervallen plank was de deur, met daarnaast een ‘raam’. Het huis was gemaakt van karton en wat golfplaten. Ik denk dat ik het zo omver had kunnen duwen. Binnen lag één matras, en daarmee was ‘het huis’ dan ook gevuld. Het lag gewoon op de grond, dezelfde zand/steen grond waar je buiten overheen loopt. Er lag een plastic zak met wat kleren en wat afval, verder he-le-maal niks. Ik was echt met stomheid geslagen. Hoe kun je daar in wonen?! Ik heb er een foto van gemaakt, om jullie een indruk te geven, maar als ik de foto’s nu terug zie is het nog niet half zo indrukwekkend als toen ik er zelf stond. Ik zei nog tegen Denise en Lotte, als je in Nederland je hond in zo’n ‘hok’ zou laten slapen, zou je serieus een bekeuring kunnen krijgen voor dierenmishandeling.

Bij het derde huis (mentor kindjes van Lotte) was niemand thuis. Wel liep er een vrouw langs, dus Mrs Conwood vroeg of ze de vader van de kindjes kende en waar hij was(de moeder is namelijk onbekend). Ze zei dat ze die wel kende. Daarna liet ze heel terloops even vallen dat ze namelijk zelf de moeder is van de kinderen. Weer echt een ‘WTF’ moment! Zelfs Mrs Conwood was erdoor in de war. Maar het was echt waar want de vrouw kende de namen van de kinderen, haar gegevens kwamen overeen met de gegevens die we van de vader hadden gekregen. Ze hebben jaren geprobeerd haar te zoeken en contact met haar op te nemen en nooit is het gelukt. De vader zei namelijk dat hij geen contact met haar had. En nu stond ze ineens voor ons! Zo onwerkelijk! Wij waren met stomheid geslagen, haar interesseerde het nauwelijks. We hebben gevraagd of ze naar een ouders bijeenkomst wilde komen bij Erica House, en dat zou ze wel doen zei ze. Natuurlijk geloofde wij daar helemaal niks van, maar wat kun je meer doen op zo’n moment? Je kunt haar niet verplichten haar verantwoordelijkheid op zich te nemen. Ik zou haar zo graag in willen laten zien hoe geweldig haar kinderen zijn, maar ik weet dat het gewoon geen zin heeft. Wat voel je je dan machteloos zeg!

Om mijn (nu alweer veel te uitgebreide) verhaal toch tot een beetje een goed einde te laten brengen zal ik nog kort iets vertellen over het laatste huis. Dit was het huis van Denise’s mentorkindje. Het was een goed huis, van steen gebouwd, met een tegelvloer erin, en zelfs een trap naar boven. Er was een bank tv, keukentje en wat plantjes en spulletjes. Boven waren 3 slaapkamers en een badkamertje. Al met al zag het er prima uit, echt leefbaar.
De vader en de tante van het kindje waren ook thuis, hele leuke mensen. Het kindje gaat binnen nu en een paar maanden dan ook naar huis. De enige reden waarom ze nu nog niet thuis is, is omdat haar moeder alcoholverslaafd is, maar het schijnt steeds beter met haar te gaan.

Als ik zo terug kijk op mijn bezoek aan de township, en me afvraag wat ik nou echt het meest schokkend vond, vind ik dat moeilijk uit te leggen. Je weet vooraf dat de omstandigheden slecht zijn, de kinderen wonen niet voor niks niet thuis. Toch was en ben ik echt geraakt, ik denk dat het komt door ‘t feit dat ik hier in Erica House altijd heb rondgelopen met de gedachten ‘als de kinderen maar zo snel mogelijk naar huis of naar familie kunnen’. Lastig om uit te legen, want Erica House is een goede opvang, de kinderen krijgen hier onderdak, eten en kleding en komen aan basisbehoeften dus niks te kort. Maar ze krijgen hier niet de warmte die een kind in een normaal gezin wel krijgt. Hier is geen individuele aandacht, geen tijd voor een knuffel of kus en geen verhaaltje voor het slapen gaan.
Nu ik echter de huizen heb gezien en de familie heb ontmoet vraag ik me sterk af waar de kinderen beter af zijn.
‘moeders’ zijn geen ‘moeders’, ze behandelen hun kind alsof het om kapotte wasmachines gaat die niemand wil hebben. het woord verantwoordelijkheid schijnen ze niet te kennen, het enige waar het om draait is geld hebben voor drank en drugs. En het is ze ook niet echt kwalijk te nemen, de opa’s en oma’s doen namelijk precies hetzelfde. Ik vind het wel moeilijk om te bevatten dat dit de manier is waarop het hier gaat. Het doet je echt beseffen dat je de wereld hier niet 1,2,3 kunt veranderen, hoe graag je dat ook wilt.
Tot slot wil ik nog even zeggen, voordat je als lezer denkt dat ik na dit bezoek aan de township ben beland in een zware depressie; Ik vind het echt geweldig dat ik met mijn stage de mogelijkheid heb om ‘deze kant’ van Afrika van zo dicht bij te zien. Dit is het Afrika waar ik voor ben gekomen en wat ik wil meemaken. Dat het niet allemaal zo leuk en gezellig is was van te voren bekend, gelukkig kan ik ‘t steeds weer van me afzetten, zodat ik in het weekend lekker kan genieten van mijn geweldig mooie leventje hier.


  • 13 September 2009 - 11:58

    Moeder Van Lotte:

    Hoi Ingrid,

    Op Lotte's site had ik haar versie van jullie bezoek aan de township al gelezen. Ja, het maakt op mij, zelfs van zo'n afstand, zeer diepe indruk! Onvoorstelbaar..die leefomstandigheden en inderdaad ook die houding van de moeders!
    Wat kunnen wij als moeders, dan trots zijn op die geweldige dochters van ons, die daar in Erica House zo'n goed werk doen!!
    Fijn dat je het ook van je af kunt zetten...en anders mep je nog maar eens extra tegen die volleybal aan om je af te reageren!
    Veel succes én blijf genieten.
    Groetjes van Mieke

  • 13 September 2009 - 12:17

    Ray:

    Woehoe ik ben de derde die rayageert ipv de laatste ;)

  • 13 September 2009 - 12:59

    Manon:

    Wauw, wat beschrijf jij alles goed en mooi! Ik begrijp echt precies wat je voelde bij je eerste townshipbezoek, maar zelfs dit gaat gewoon 'wennen'.. over een tijdje wandel je door het township en lijkt het alsof je dit al heel je leven kent!

    Nu weet je in ieder geval wel waarvoor je met zoveel warmte en plezier met de kindjes bij Erica house werkt! Dat is echt super!

    En idd heel fijn dat je dit wel gewoon van je af kunt zetten en lekker kunt genieten van alles in de weekendjes!

    geniet nog van je vrije zondag en weer veel succes komende week!

    Xx

    ps. doen jullie nog steeds iedere donderdagavond pokeren met Warren, Etienne en Grand?! Ben ik gewoon even benieuwd naar haha!

  • 13 September 2009 - 15:31

    Anne:

    Haha wat grappig dat jullie meteen zonder planning naar Townships gingen. Hopelijk neem jij het niet van de Afrikanen over, want plannen in een studie is toch belangrijk.
    Maar, wat je daar toch allemaal gezien hebt is echt onvoorstelbaar! Wat raar dat dit daar dan zo normaal is.

    Het was weer een mooi maar onbegrijpelijk verhaal om te lezen! Je omschrijft alles echt heel goed, zo is het voor ons ook duidelijk om het voor te stellen.

    Succes weer verder.
    Liefs Anne

  • 13 September 2009 - 17:22

    Hilde:

    Wooow zusje dit is echt te heftig! Nou snap ik wat je bedoelde in je mail, de andere kant van het mooie Afrika..

    Ik denk aan je! Knuffel & kus!

  • 13 September 2009 - 20:41

    Papa:

    Wat een mooi verhaal weer, het is voor jou een heel werk om zo'n grote brief te tikken, maar voor ons is het heel boeiend en ik krijg ook een goed beeld van het geheel.
    Het zou fijn zijn als de moeder van de mentor kindjes van Lotte naar het Erica house zou komen, maar het is al heel geweldig dat jullie nu weten wie het is.Ik hoop dat je van je weekeind hebt genoten,en weer met plezier werkt volgende week. xxxx papa

  • 13 September 2009 - 20:49

    Tonnie:

    Hoi ingrid, weer even geleden maar blijf je volgen. Zit door jou verhaal te lezen weer midden in "Afrika". Wij zijn met "onze" ned. kids ook al weer begonnen.
    Die mogen in hun handen klappen dat ze hier geboren zijn.
    Lieve groetjes

  • 14 September 2009 - 06:55

    Vera:

    Oh my god, zeg! Wat een ellende. Ik heb gisteren een documantaire gekeken voor school over een kind wat uit huis geplaatst is, maar dit is echt nog 100x erger. Dat mensen zo kunnen wonen, leven en ook met zichzelf kunnen leven.. Een hele andere wereld lijkt het wel. Respect voor jullie meiden, dat jullie daar zijn om te helpen! :)

  • 14 September 2009 - 07:24

    Rita Mart Lars:

    Lieve ingrid,
    wat kun je toch een prachtig, duidelijk verhaal schrijven. wij hebben "ademloos" zitten lezen.Ingrid heel veel succes, zet 'm op!!!!
    Lieve groeten uit Erp.

  • 14 September 2009 - 09:54

    Mieke S:

    Wow wat een verhaal! Echt indrukwekkend. Heftig!
    Knap hoe je er mee omgaat.
    Succes verder.
    Liefs Mieke

  • 14 September 2009 - 17:04

    Peggy:

    Wat een mooie zin aan 't einde!
    Heftig zeg, wat je daar ziet en hoort!
    Vind het knap van je dat je dat weer vrij snel van je af kan zetten.
    Gelukkig geniet je van elk moment en doe je veel ervaring op!
    Ik ga je nu mailen, xxx

  • 14 September 2009 - 17:59

    Mars:

    Wow Ingrid, dat is echt heftig! Super mooi dat jij in elk geval een stukje van die wereld aan t verbeteren bent ;). Echt heftig om te leven maar dat doet je wel weer even beseffen hoe goed ik het hier heb..
    Meid, we hebben je afgelopen zaterdag gemist op Qbase!
    Geniet daar inderdaad ook van het lekkere leventje en nog veel succes met je stage. Liefs!!

  • 14 September 2009 - 19:50

    Mama Rita:

    SUPER DOCHTER!!!

    dikke kus!

  • 15 September 2009 - 16:23

    Simone:

    Heftig verhaal Ingrid! Goed dat je sommige nare dingen van je af kunt zetten. Blijf schrijven!!

    xxxx Simone

  • 15 September 2009 - 17:08

    Opa En Oma:

    We hebben je verhaal gelezen over het bezoek aan de townships. Het is voor onze begrippen eigenlijk niet bestaanbaar, we hadden toch indrukken dat Zuid Afrika en de levensgewoonten van de mensen toch wel op een enigszins hoger peil zouden liggen.
    Wij zijn blij dat jullie bij machten zijn om iets voor de kinderen daar te doen, al beseffen jullie en de kinderen dat het niet van blijvende aard is.
    Wederom hartelijke groeten en dikke kus (Sterkte bij het werk gewenst!)

  • 15 September 2009 - 17:52

    Papa Van Denise:

    Ha Ingrid,
    wat een ervaring weer, en goed om te horen dat het allemaal zo geweldig gaat met jullie !!

    groetjes, Toine

  • 15 September 2009 - 18:01

    Sanne:

    Wow ing heftig! Als ik het lees krijg ik al kippenvel! en ik heb het niet eens meegemaakt! Ga door met het goede werk en laat je niet kisten! doe je dingg
    weet jij trouwens hoeveel het kost om jou te bellen? (A)
    xxxx

  • 16 September 2009 - 10:44

    Mathijs:

    wajoo heftig zus!
    Mooi verhaal en eecht respect man!

    dikke kus

  • 16 September 2009 - 10:55

    Kevin:

    Wow echt tof om zo mee te maken lijkt me!
    Wel heftig allemaal hoor, beetje dubbel gevoel om ze naar huis te moeten sturen als je weet waar ze dan terecht komen lijkt me..
    Nog veel succes daar!

  • 16 September 2009 - 18:39

    Simone:

    haha trouwens zodra je thuis bent moet je maar eens een carrière overwegen als schrijfster

  • 16 September 2009 - 18:58

    Maria:

    Jouw verhaal doet me denken aan ons bezoek aan een township tijdens onze vakantie in Z-Afrika. Er waren zoooooveel kinderen,vooral toen ze ontdekten dat ze zichzelf konden zien op de videocamera. Wat een ellende voor die kids, maar voor jullie een belangrije ervaring. Vele groetjes, Maria

  • 16 September 2009 - 19:23

    Marieke:

    hallo ingrid,
    ik hoorde van rita dat je zulke leuke stukjes schreef, dus dacht ik ik zal eens kijken. ben zeer onder de indruk, heel mooi geschreven, maar wat een ellende.
    wat mogen we toch blij zijn dat we ons wiegje hier in het rijke westen gestaan heeft.
    ik neem mijn petje voor jullie af, voor het werk dat jullie daar doen.
    groetjes marieke

  • 17 September 2009 - 21:02

    Monique:

    Wat een indrukkwekkend en wederom prachtig geschreven verhaal. Voor jullie echt enorme ervaringen. Wel heel fijn te lezen dat je het zo goed maakt.

    Liefs Monique

  • 20 September 2009 - 19:04

    Debbie:

    Hee ingrid!
    vet verhaal zeg, echt indrukwekkend zoals je dat kunt beschrijven. maarja dat stelt natuurlijk nog niks voor bij hetgeen wat jij daar echt hebt gezien!
    dat is dus de echt armoede, frustrerend dat je daar niks aan kan veranderen!
    hopelijk maak je nog meer van deze indrukwekkende momenten mee, maar daar twijfel ik niet over;)
    Doe Denise en Lotte de groetjes van mij!

    Ik blijf je volgen vanuit een huis met een vloer en een bedje om mijn matrasje in te leggen;)

    x Debbie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Januari 2010

back home!

22 December 2009

DE REIS

11 December 2009

Afronding stage + afscheid!

29 November 2009

einde komt dichterbij..

24 November 2009

KNYSNA
Ingrid

Van 17 augustus t/m 23 december ga ik naar Zuid-Afrika. Hier ga ik stage lopen in 'Erica House Place of Safety' , een crisisopvang voor kinderen en jongeren. Dit ga ik doen in het kader van mijn studie SPH, samen met 3 hele lieve studiegenootjes!

Actief sinds 23 Juni 2009
Verslag gelezen: 94
Totaal aantal bezoekers 30391

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2009 - 23 December 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: