tsitsikamma! + 2 stage dagen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ingrid Ketelaars - WaarBenJij.nu tsitsikamma! + 2 stage dagen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ingrid Ketelaars - WaarBenJij.nu

tsitsikamma! + 2 stage dagen

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

20 September 2009 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth


Dag trouwe lezertjes, ik kom jullie weer verblijden met een nieuw verhaal. En wel een zeer spannend verhaal, we zijn afgelopen weekend namelijk naar Tsitsikamma geweest! dat is een natuurgebied, 2 uur rijden vanaf ons huis. De weg er naar toe was al een hele belevenis, nadat we helemaal de verkeerde kant op reden kwamen we op een smal weggetje wat langs het strand liep, zaten daar ineens apen op de weg! Wij natuurlijk als een stel blije toeristen meteen foto’s maken maar dat vonden de aapjes niet echt leuk en ze waren dan ook snel vertrokken.
Na een lánge reis kwamen we aan. We konden kiezen of we wilde tokkelen, abseilen of quead rijden. Quad rijden zat er alleen niet in, er was iets mis met de route of de quads ofzo. Dus gingen we tokkelen én abseilen, dat abseilen was namelijk tijdens het tokkelen.
We moesten eerst papieren tekenen over eigen risico en wie we als contact persoon wilde als er iets gebeurde. Toen begon ik m dus al te stressen he! daarna kregen we een tuigje aan, een helm op en een heleboel kabels om op en aan. Ik was meteen 20 kilo zwaarder!
Maar het zag er allemaal erg stevig en veilig uit we konden vertrekken. We waren met een groep van een man of 15 en 4 begeleiders. We moesten eerst een stukje lopen tot we aan de rand van een kloof kwamen. Daar waren 2 kabels gespannen naar de andere kant. aan één kabel moest je je handvaatjes aan vast maken en aan de andere kabel werd je met een touw aan je tuigje vast gemaakt. Alle mensen waren al aan de andere kant, alleen Lotte, Denise, Annet, Yvon en ik stonden er nog. Van ons clubje ging Denise als eerst.. maar.. ze was halverwege de kloof en toen hing ze stil! Hoe kon dit nou weer?! Ik lachte me echt helemaal suf. Ze ging al verdacht langzaam vergeleken met de rest haha! Toen moest ze ondersteboven als een aap zichzelf naar de andere kant trekken HAHAHA het was echt geweldig, maar ik was toch gruwelijk blij dat ik daar niet hing;)
Toen vertelde de instructeur die nog aan onze kant stond dat we die handvaatjes omhoog moeten houden, en niet naar beneden, want dan rem je. Dat moet alleen op het einde, anders knal je veel te hard tegen de boom of rots aan waar het touw eindigt. Niet dat ze dat ook effe in het begin aan iedereen uitleggen he?! Typisch Afrika! Ze gingen er gewoon vanuit dat we dat wisten ofzo. Ik heb meteen maar even gevraagd of er nog iets anders was wat we moesten weten maar hij zei van niet. Dus vol goede moed vloog ik naar de andere kant en ik vond het super vet! Zo gingen een keer of 5, van berg naar berg. Daarna was het tijd voor ’t abseilen, dat stelde niet heel veel voor. Het was maar een kort stukje en je ging ook heel langzaam. Maar het was wel een hele belevenis en ik was dan ook blij dat ik weer beneden stond haha! Nadat we weer zwoegend omhoog waren geklommen moesten we nog een stukje van het parcours tokkelen en toen waren we klaar!

We hebben deze week Xhosa les gehad op stage. Ik vind het echt nu al helemaal leuk. In Xhosa heb je 14 verschillende ‘kliks’ (het klinkt alsof je met je tong tegen je gehemelte klakt, . alleen dan dus op 14 manieren) In iedere zin komen er wel een paar voor. Voor ons super moeilijk, voor onze xhosa leraar echt hilarisch. Tijdens die lessen kunnen we wel een slabber gebruiken voor al ons gespuug en gezever haha! En overal waar ik nu kom ben ik aan het oefenen. dan zeg ik ‘molo! (hoi!) Kunjani? (alles goed?) en dan worden die mensen helemaal enthousiast en krijg ik zoiets terug ‘kjeada klik dalkojfda f klik kdicnkdo klik ldaifj klik f klik’ haha dan haak ik dus af. Maar wie weet spreek ik over een maand of 4 wel vloeiend xhosa!

Woensdag en Donderdag waren super leuke stage dagen. Woensdag zijn we met de 3-4 jarige kleuters naar het strand geweest, en het was echt in één woord geweldig! Voordat we vertrokken waren de kindjes super enthousiast en opgelaten. We hadden een busje voor 8 personen, waar Denise, Lotte en ik, 3 dikke child care workers (eentje heet ook nog echt Ms Olifant haha! Hoezo ironisch!) en 11 kleuters in werden gepropt. Alsof dat niet genoeg was moest er ook nog eten&drinken en dozen met speelgoed en dekens mee. In die bus werd mijn gehoor nog erger aangetast dan op Decibel! Jeetje die kinderen schreeuwden, zongen, gilden állemaal door elkaar. Het was echt een gekkenhuis! We gingen naar het strand bij Happy Valley, dicht bij waar wij wonen. Eenmaal daar was het echt helemaal geweldig. Het is zo leuk om die kinderen zo enthousiast te zien! Het was voor ons meteen een super goed moment om de kinderen eens goed te observeren hoe ze zich gedroegen in een andere omgeving. Aan een aantal dingen kun je meteen merken dat deze kinderen nauwelijks buiten de instelling komen. Zo zat er een duif op het gras waar ze met zn 11e achteraan renden. Ze riepen iets van ‘koekwok’ koekwok’, waarop een van de child care workers begon te lachen. Ik vroeg haar wat ‘koekwok’ betekende (dat is namelijk xhosa), en ze zei dat dat kip betekende! Die kinderen wisten gewoon het verschil niet tussen een duif en een kip, simpelweg omdat ze ze nooit zien. Raar toch?
Het was super mooi weer en dus werden al snel de broeken opgerold en mochten ze in de zee lopen met hun voetjes. De meeste waren bang en wilde niet, andere sprongen vol vertrouwen zo het water in en waren he-le-maal nat en vies. Verder hebben we heerlijk gerent, gesjouwd, gevoetbald, gewandeld, gezongen, spelletjes gedaan, lekker gegeten en gewoon heerlijk uitgewaaid. Ik voelde me net de grootste kleuter van het stel haha! Om 2 uur werden we weer opgehaald door Mr Otto. Toen we allemaal in de bus zaten was het binnen 2 minuten doodstil. Op twee kindjes na lag iedereen te slapen!

Donderdag zijn we met onze collega Mr Jenikwe (geen idee hoe je ’t schrijft) naar township ‘the red location’ geweest. Het was niet veel anders dan in de township waar ik eerder ben geweest, en zal er dan ook niet te uitgebreid over zijn. Maar het was wel super groot vergeleken met die andere. Het was echt een compleet dorp! Ik denk dat het groter was als bijv. Erp. Ik heb daar ook een begraafplaats gezien. Dat was echt een mega grote vlakte waar mensen zelf kuilen aan het graven waren. Her en der lag er een steen, kruis of wat bloemen op de graven, maar de meeste waren gewoon zand hopen. Alles super dicht op elkaar, zonder paden of structuur. Onvoorstelbaar.
Mr jenikwe kon ons echt super veel vertellen toen we door de township reden, hij komt zelf uit dit gebied. We gingen naar een supermarktje en naar een hutje waar ze broodjes verkochten. Alles is zo goedkoop, niet normaal. Een warm broodje met boter kostte 1 rand (10 euro cent!) Weer zag ik een hoop koeien en geiten. Ik vroeg aan mr Jenikwe of die van iemand waren. Want ik snapte eigenlijk niet waarom ze die niet gewoon opaten als die daar los rondliepen. Mr Jenikwe begon te lachen en zei dat die wel bij mensen horen. Iedereen in de township wist precies bij wie welke geit, kip of koe hoorde, omdat ieder zijn eigen ‘logo’ had. Dus een koe met een half oor hoort bij de ene familie, en een geit met een brandmerk op z’n kont bij de buurman. Heel vreemd.
We hebben ook wat geschiedenisles gehad. En aan deze les kan ’t Zwijsen College echt niet tippen. We zijn naar het red location museum geweest, wat in de township is. Mr Jenikwe vertelde ons over de jaren van de apartheid, die nog geen 15 jaar geleden pas bij de wet is afgeschaft. In the red location is veel gevochten tijdens de apartheid. Het is zo indrukwekkend om op een plaats te staan waarvan je weet dat er 15 jaar geleden nog elke dag een heleboel mensen werden opgepakt, doodgeschoten, mishandeld, misbruikt en ongelofelijk beledigd, omdat ze zwart of coloured zijn.
Mr Jenikwe is in die tijd zijn broer verloren, hij is opgepakt bij de politie en ze weten tot op de dag vandaag niet waar hij gebleven is, of hij nog leeft. Ik kan echt niet beschrijven hoe het voelt als je de verhalen hoort, de foto’s ziet en dan beseft dat dit gaande was op de plek waar ik op dat moment stond. Ik zal ’t er maar bij houden dat ik een grote ervaring rijker ben.

Het was eigenlijk de planning dat dit verhaaltje er voor het weekend al op kwam te staan, maar ik liep nogal achter met typen en had geen tijd om naar het internetcafé te gaan. Ik zal morgen of overmorgen mijn verhaal over afgelopen weekend typen en dan knal ik dat er nog even achteraan (want ik heb natuurlijk weer veel te veel meegemaakt) en dan komen ook de foto’s die bij dit verhaal horen er op te staan (die heb ik nu nog niet op mijn laptop)

Oh en.. woensdag vertrek ik naar Kaapstad! Donderdag is er hier een nationale dag, ik weet niet waarvan of waarom, maar ik weet alleen dat iedereen vrij is:). En aangezien we op vrijdag geen stage lopen hebben we dus een mega lang weekend. Daarom gaan Denise, Lotte en ik met nog ong. 7 andere meisjes van Khaya een lang weekend naar Kaapstad. Zondag nacht kom ik weer terug. Maar ik zal voor vertrek mijn mail nog checken!

Oh en nog iets, voor degene die mij smsjes sturen, als je smst naar mijn Nederlandse nummer kost dit jullie net zoveel als een normale sms! En dan sms ik terug met mijn Afrikaanse nr, dat is voor mij namelijk goedkoper. (ik heb hier namelijk 2 telefoons)
Enn Sanne bellen via www.belbob.nl naar mijn Afrikaanse nr kost 10ct per minuut!
én iedereen die mij lieve kaartjes stuurt, super bedankt!! mijn kamertje begint er steeds gezelliger uit te zien door jullie! En natuurlijk ook bedankt voor alle mooie brieven en July jou mooie kleurplaat van je cavia heeft een heel mooi plekje naast mijn bed gekregen:)!
Nu ga ik echt stoppen,


Veel liefs !! XX

  • 20 September 2009 - 21:41

    Manoe:

    Weer een super verhaal meid! Leuk om te lezen!
    Ik bel je morgen!
    Dikke knuffel

  • 21 September 2009 - 07:33

    Vera:

    haai!
    hahah dat spuugtaaltje is echt geinig! als je het op avans maar weer afgeleerd hebt ;) niet echt normaal als je iedereen in de gang op die manier hallo gaat zeggen haha. wat maak jij veel mee zeg daar!! :D
    xxx

  • 21 September 2009 - 07:47

    Marloes:

    Echt kei leuk meis, dat je deze week ook weer goed is bevallen!

    Ik ben ook erg benieuwd hoe je het gaat hebben in Kaapstad. Doe je wel voorzichtig?

    Tot het volgende berichtje..

    (K)

  • 21 September 2009 - 08:41

    Hilde:


    Hee lieve zus, wat een mooi verhaal weer. Je bent gewoon in tsitsikamma geweest! :-D

    Ik heb je gisteren een brief gestuurd, maar weet niet of die nog aankomt voordat je naar Kaapstad gaat. Ik mail je!

    xxxx

  • 21 September 2009 - 09:40

    Mieke S:

    He Ingrid, stoer zeg van berg naar berg "vliegen" dat alleen al is een hele belevenis. Het uitstapje met de kids was volgens mij ook voor herhaling vatbaar. Kunnen jullie die dingen ook op eigen initiatief nemen?
    Succes voor deze week en veel plezier in Kaapstad!
    Liefs Mieke

  • 21 September 2009 - 11:54

    Mart Rita Lars:

    Hoi Ingrid,

    Wat kun jij toch geweldig schrijven.
    Echt erg leuk om al je belevenissen te lezen.
    Groetjes uit Erp.

  • 21 September 2009 - 12:07

    Mama Rita:

    Molo Molo!!!

    Ik ga de taal al van je overnemen en zelfs zonder slabber..... (grapje)

    Fijn om weer zo'n mooi verhaal te lezen en te weten dat het goed met je gaat!Geniet van de kindertjes!

    Dikke kus

  • 21 September 2009 - 15:06

    Myrthe:

    Hee ing!
    echt super om te lezen wat je daar allemaal doet een meemaakt, wel vet dat tokkelen. en dat uitstapje met die kinderen lijkt ook echt gezellig!
    heeel veel plezier met je weekendje kaapstad!! en ik lees je verhalen:D!
    liefs xx

  • 21 September 2009 - 15:18

    Jaap:

    Zijn er ook filmpjes van jullie pogingen Xhosa spreken, lijkt me hilarisch ;)
    Have fun in Kaapstad!

    Gr Jaap

  • 21 September 2009 - 17:38

    Moeder Van Lotte:

    Hoi Ingrid,

    Gezellig, weer een bericht uit PE!! Een gedeelte van je verhalen had ik al van Lotte via de telefoon gehoord. Maar van het "schoolreisje" was nieuw voor mij; wat leuk!! Daar zou ik wel bij hebben willen zijn..
    Ja, jullie stellen het daar wel; goede balans tussen stage en leuke dingen doen. Veel plezier in Kaapstad!
    groetjes, Mieke

  • 21 September 2009 - 19:07

    Toon:

    Dag meisje,
    Toch maar goed dat je die pet hebt meegenomen voor je het weet zit je tussen de apen!
    Wel weer een heel mooi verhaal, met heel veel belevenissen ik hoop dat je er van geniet. Kijk je een beetje uit in Kaapstad volgens mij kapen ze daar de hele klerezooi! xxx papa.

  • 22 September 2009 - 19:44

    Conny:

    hoi ingrid,

    heb weer moeten grinniken om je verhalen. Leuk hoor wij genieten ervan. Bedankt nog voor je kaart. De kids vinden het erg interessant om post vanuit het "verre Afrika" te krijgen. Vroegen gisteren aan mij of de neushoorns en andere wilde dieren rond jouw huis lopen! Heel veel plezier in Kaapstad dat zal ook zeker een belevenis zijn denk ik. dikke kus vanuit het Veghelse van de Van Lithjes!

  • 23 September 2009 - 13:50

    Anne:

    Wow wat een avontuur weer!!! Knap dat je het gedaan hebt meid!

    Veel plezier in Kaapstad!

    Liefs Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Januari 2010

back home!

22 December 2009

DE REIS

11 December 2009

Afronding stage + afscheid!

29 November 2009

einde komt dichterbij..

24 November 2009

KNYSNA
Ingrid

Van 17 augustus t/m 23 december ga ik naar Zuid-Afrika. Hier ga ik stage lopen in 'Erica House Place of Safety' , een crisisopvang voor kinderen en jongeren. Dit ga ik doen in het kader van mijn studie SPH, samen met 3 hele lieve studiegenootjes!

Actief sinds 23 Juni 2009
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 30402

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2009 - 23 December 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: