kaapstad - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ingrid Ketelaars - WaarBenJij.nu kaapstad - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ingrid Ketelaars - WaarBenJij.nu

kaapstad

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

30 September 2009 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

CAPE TOWN

Woensdag avond om 18.00 uur was het dan zover. Annet en Yvon hadden ons weggebracht naar het vertrek punt van de bus. Daar zagen we de 6 andere meiden (Marije, Annet *een andere*, Sabrina, Bonnie, Stephanie en Gunilla) met wie we ons grote avontuur gingen beginnen. Het was een dubbeldekker bus en nadat we onze bagage hadden gedropt zijn we meteen vooraan bovenin de bus geklommen. Aangezien de reis 10 uur zou duren was iedereen voorzien van dekens, een pyjama, muziek en een voedsel (lees: vet)pakket.
Gelukkig heb ik veel geslapen en duurde de reis voor mijn gevoel dan ook niet lang. Rond 5.30 kwamen we aan en zijn we met de taxi naar ons verblijf gebracht, ‘backpakkers place - the blue mountain’. Dit is een van de vele backpakkers verblijven in ‘the long street’. Daar hadden we 2 kamers tot onze beschikking, eentje met 4 bedden en een met 6. Ik sliep met Lotte, Denise en Cunilla op het kleine kamertje. Ons verblijf was een erg oud gebouw, heel gehorig, krakkemikkig, met schimmel aan de muren, maar goed te doen voor een paar dagen. De bedden lagen prima en er waren een aantal badkamers, één keuken en een gezamenlijke woonkamer. Voor 90 rand per nacht ( 8,5 euro) hoor je mij dan ook niet klagen haha

Nadat we betaald hadden en de sleutel kregen zijn we meteen weer gaan slapen. Om elf uur werden we wakker en zijn we naar ‘waterfront’ gegaan. Hier hebben we uitgebreid ontbeten/geluncht. Daarna gingen we informeren over een trip naar robbeneiland, want dat wilde we heel graag zien. Maar de motor van de boot is kapot, en degene die de motor zou maken kwam maandag pas. Geen robbeneiland voor ons dus, helaas. We stonden er niet eens meer echt van te kijken, denk dat ik aardig begin te wennen aan die Afrikaanse gewoontes haha
’s avonds zijn we op stap geweest in een pub verderop in de straat. In PE heb je alleen clubs waar je op stap kunt, dus het was lang geleden voor ons dat we echt in een café hebben gestaan. We hebben er dan ook goed van genoten!!

Vrijdag, de 2e dag, besloten we met z’n allen de Tafelberg te beklimmen. We zijn met de taxi voor de berg gedropt en daarna kon het grote avontuur beginnen. Maar na een half uurtje lopen overwon bij sommige van ons de kater het gevecht en zijn ze omgedraaid. (de losers!) Met zijn 6e zijn we verder gegaan. Op bordjes stond aangegeven dat het ongeveer 2 uur lopen was. Na 1,5 uur kregen we echter de indruk dat we niet echt veel verder konden. De top was nog steeds ver boven ons en ik had niet echt de indruk dat ik de goeie richting inliep. We kamen twee mannen tegen en vroegen hun hoe we naar de top moesten..
Deze vertelde ons doodleuk dat we het verkeerde pad hadden! We moesten dus terug lopen tot het punt waar de eerste 3 waren afgehaakt, en dan de andere kant op. (niet dat ze daar dan ook even een bordje neerzetten met een pijl ofzo he?!) Maar de man zei dat het bewolkt was en zo ging regenen, dus het zou mistig en donker zijn. volgens hem te gevaarlijk, we konden beter omdraaien en terug gaan zei hij.
Denise had al snel besloten dat ze wél wilde gaan en wist de rest ook over te halen. Dus vol goede moed ging ik op m’n sneakertjes, met in mijn rugzak alleen nog een banaantje en een boterham, het grote avontuur tegemoet. Na in totaal 4 uur (!) zweten, zwoegen, klimmen en afzien hebben we uiteindelijk de top bereikt! Het was het helemaal waard want het uitzicht was super mooi. gelukkig was het droog en niet zo bewolkt als de man had gezegd, en konden we super veel zien. Nadat we een warme chocomel hadden gedronken (het was koud daarboven!!) zijn we met het kabelbaantje naar beneden gegaan.

Zaterdag, nadat ik heerlijk heb uitgeslapen, werd ik wakker met een goede verkoudheid en een zere keel. Gunilla en ik hebben wat gewinkeld in de Long Street. Daar zijn veel typisch Afrikaanse winkeltjes. Na de middag hebben we een citytour gedaan. Door de hele stad rijden rode ‘city tour bussen’. Dat zijn van die dubbeldekkers met een open bovenkant. Bij het startpunt koop je een kaartje. Er zijn iets van 20 haltes waar je uit kunt stappen. Elke 20 minuten komt er zo’n bus voor bij dus je kunt weer instappen wanneer je maar wilt. Het enige probleem was dat het mega hard regende de hele dag. Één keer zijn we uitgestapt maar nadat ik zeiknat en koud in een volgende bus stapte besloten we daar maar in te blijven zitten.
’s Avonds zijn we lekker uit eten geweest bij ‘Mama Africa’. Dit is een café/restaurant , met een echte Afrikaanse keuken. Ik heb een Lamb curry gegeten, en krokodil van Denise geproefd! Smaakte naar een mix van kip en vis ofzo, wel lekker!
Daarna zijn we vroeg gaan slapen, want voor de laatste dag hadden we een drukke planning.

Zondag om 8.00 uur stond er een busje met een gids voor ons klaar. We zijn er met z’n allen ingesprongen en hebben een hele mooie trip door Cape Town gemaakt. Eerst bracht Clint, onze gids, ons naar de boot. Met die boot gingen we een toch maken langs eilandjes waar héél veel robben leefden. Maar de tocht er naar toe was al een groot avontuur. Het was nogal stormachtig weer op zee dus die boot schommelde van links naar rechts. Hierdoor zat Annet in no time op de wc, gevolgd door Stephanie. Denise en Gunilla gingen super stoer naar buiten op het dek staan. Totdat er een Afrikaanse tsunami over die boot heen vloog en ze zeiknat waren. Ik heb me kostelijk vermaakt vanachter mijn raampje;)
Daarna wilde we door rijden naar Pinguïn Eiland. Voordat we daar waren hebben we nog een walvis gespot en bavianen die over de weg liepen. Pinguïn Eiland was een klein stuk strand waar je via een pad naartoe kon lopen waar het helemaal vol zat met de Afrikaanse Pinguïn. Ik vond het maar lelijke beesten en ze stonken haha maar toch erg leuk om een keer gezien te hebben;)
We zette onze trip voort onder ’t genot van een muziekje en af en toe wat uitleg, informatie en leuke weetjes van de Gids. Geen oersaaie oudbollige historische verhalen maar echt interessante dingetjes over de natuur, gebouwen, dieren, mensen die er leefden enz. Uiteindelijk kwamen we aan bij Cape Point, het áller zuidelijkste punt van Zuid-Afrika. Dit is een natuurgebied met dieren zoals struisvogels, zebra’s, elanden, bavianen en slangen. Hier hadden we eerst een eigen gemaakte lunch van Clint met ei, kaas en ham sandwiches, brownies, bananen, sinaasappels en chips. Vervolgens kregen we een uurtje de tijd om ‘lighthouse’ te beklimmen. Na de Tafelberg was dit natuurlijk een eitje. Het uitzicht vanaf die vuurtoren was echt indrukwekkend.
Na deze klim deden we een soort hike richting ‘Cape of good hope’ (kaap de goede hoop dus) daar was het zo mooi! we liepen over de rotsen/bergen helemaal naar het uiterste puntje toe. Daar was het zo mooi! het leek net alsof je aan het eind van de wereld stond. Echt indrukwekkend!

Hiermee eindigde dan ook onze super leuke, interessante, goed georganiseerde tour. Clint zette ons ’s avonds af bij het vertrek punt van de bus (we hadden onze koffers al meegenomen) en nadat we ‘m uitvoerig hebben bedankt zijn we de bus ingestapt, terug naar PE, terug naar sharwood, wat echt voelde als lekker naar huis.

Xxx

Ps. Foto’s volgen nog! We gaan ze donderdag allemaal uitwisselen (met de andere studenten) Dan zal ik een selectie maken en die gooi ik na t weekend op mijn site.

  • 30 September 2009 - 19:09

    Astrid:

    Hoi Ingrid,

    De verhalen die je allemaal beschrijft klinken echt super. Vind dat je al veel stoere, gave dingen hebt gedaan! En op je sneakertjes 4 uur klimmen....wij zeggen op vakantie altijd daar heb je weer van die gekken die zonder fatsoenlijke spullen/eten/drinken in hun gympen de berg op gaan (en wij met van die zware bergschoenen bepakt en bezakt met regenpak, eten en drinken voor bijna een weeshuis!), maar jullie laten je niet uit het veld slaan en laten zien dat het toch kan!

    Nog veel plezier! Ik wacht weer met spanning op de volgende avonturen die je beschrijft.

    Groetjes uit Boekel.

  • 30 September 2009 - 19:56

    Mama Van Denise:

    Hoi Ingrid,
    Jullie hebben je als ware bikkeltjes gedragen in Kaapstad. Fijn dat het allemaal goed verlopen is en dat jullie het zo naar de zin hebben gehad.
    Groetjes van Elly.

  • 30 September 2009 - 20:08

    Ouders Van Lotte:

    Hoi Ingrid,
    Wat hebben jullie een geweldig weekend gehad!
    Echt super leuke trips gemaakt...zullen we onthouden voor als wij in november in Kaapstad zijn!
    Ben ook zeer benieuwd naar de foto's; krijgen we een nog beter beeld van het geheel.
    Geniet weer lekker verder de komende tijd.
    Groetjes uit Oostelbeers,
    Ferry en Mieke

  • 30 September 2009 - 20:19

    Toon:

    Hoi Ingrid,
    Wat een avontuur weer Ik ben wel blij dat je weer in PE bent en dat je je daar weer als je thuis voelt is ook voor ons heel fijn, je maakt daar veel mee, en dat is goed je komt daar ook niet elk jaar! Ik hoop dat je verkoudheid weer over is en ik probeer je te volgen op de dag! xxxx papa

  • 01 Oktober 2009 - 09:54

    Hilde:

    Mooi verhaal zus. Wauw! XXXXX

  • 01 Oktober 2009 - 11:18

    Anne:

    Wow wat een avondtuur die tafelberg zeg. Super dat je het gedaan hebt! Ik ben erg benieuwd naar de foto's.

    Have fun!
    Xx Anne

  • 01 Oktober 2009 - 15:11

    Mama Rita:

    Ha lieverd!

    Het lezen van het verhaal is net zo mooi als het vertellen door de telefoon, écht heel mooi!
    Dikke kus!

  • 01 Oktober 2009 - 17:15

    Mieke S:

    He Ingrid,
    Dat klinkt weer super! Echt geweldig dat je naast je goede werk daar ook al deze leuke dingen doet. Weet je in elk geval dat je niet voor niets zoveel gewerkt hebt bij "noudje". Ik hoop dat je nog veel leuke dingen gaat doen en ze met even veel humor blijft beschrijven. Ik hoorde trouwens al in Vught dat je plannen voor a.s. weekend ook wel vet zijn!!
    Ik lees het wel weer.
    veel liefs, Mieke

  • 01 Oktober 2009 - 19:12

    De Van Lithjes!:

    hoi ingrid,

    Wederom weer een leuk verhaal om te lezen. Zal Juul morgen ook laten lezen want die vind je verhalen reuze interessant. Ik drink vanavond op jou een glaasje wijn van de kaapse pracht!! dikke kus conny

  • 01 Oktober 2009 - 21:36

    Lianne:

    Hoi Ingrid,
    We genieten van jouw ontroerende en indrukwekkende verhalen.
    Veel succes en geniet van alle momenten!

    Groetjes Arjen en Lianne

  • 02 Oktober 2009 - 13:24

    Myrthe:

    Nou dat klinkt wel leuk daar in kaapstad! knap dat jullie die hele berg zijn weze beklimmen zeg, haha. je krijgt er dan idd ook wel iets voor terug natuurlijk.
    Opzich is het ook wel zo dat je een beetje aan het eind van de wereld staat bij kaap de goede hoop, in vergelijking met Nederland;)
    grappig dat je zegt dat het lijkt alsof je dan nu weer naar huis gaat..

    have fun daaro!
    xxxxxxxxxx


  • 02 Oktober 2009 - 16:11

    Monique:

    He Ingrid

    Wederom een super leuk verhaal en heerlijk om te lezen. Leuk dat je ondertussen ook nog veel van Zuid Afrika ziet.

    Geniet!

    Liefs Monique

  • 04 Oktober 2009 - 19:03

    Peggy:

    Gaaf wat je allemaal gezien en meegemaakt hebt meid!
    Ik ben jalooeersss!
    En echt stoer dat jullie toch naar boven zijn geklommen op die berg!!!!

    Tot mailssss,
    dikke kus vanuit Erp!

  • 04 Oktober 2009 - 21:43

    Maria Van Lent:

    Wat een fantastische tour Ingrid, ben ook benieuwd naar de foto's !
    Groetjes, Maria

  • 05 Oktober 2009 - 11:14

    Loderr:

    Heel gaaf meiss!!... volgens mij maak jij daar zoveel mee, ik ben jaloers!...

    Ben heel erg benieuwd naar de foto's...

    We denken aan je :)

    Dikke kus

  • 06 Oktober 2009 - 15:24

    July & Mathijs:

    Dag Ingrid,

    Je hebt leuke verhalen geschreven en je maakt elke keer ontzettend veel mee!!
    Nu gaan wij gauw stoppen, want July is mij nog een massage schuldig ;)

    Grootjes Mathijsje en Tuwy

    (ps Tuwy typt zelf binnenkort ook nog een verhaal! Zonder dat ze mij alleen commandeert :p!)

  • 06 Oktober 2009 - 15:46

    Steph:

    Zwaar chill Ingrid, ga zo door, geniet!

    Liefs

  • 06 Oktober 2009 - 17:29

    Opa En Oma:

    Hallo Ingrid, ik, oma, heb 5 oktober je brief ontvangen, ik ben er erg blij mee en hebben zojuist het verslag weer gelezen. erg mooi!
    Opa zegt, dat hij erg onder de indruk is van je bezoek aan Kaapstad. Groot gelijk dat je alles meepikt wat er te zien en te beleven is. Heel veel groetjes en een dikke pakkert!!

  • 06 Oktober 2009 - 19:22

    Maria Smulders:

    Ingrid,
    Wat een tocht naar de tafelberg. Tjee,een echte doorzetter ben je!
    Wat goed, dat je alles wilt meemaken. Ik heb mijn foto's ook weer eens bekeken van Kaapstad. De tafelberg lag toen volledig in de mist, maar het Robbeneiland hebben wij wel bezocht, prachtig! Geniet maar lekker van al dat moois in Z-Afrika!! Lieve groetjes, Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Januari 2010

back home!

22 December 2009

DE REIS

11 December 2009

Afronding stage + afscheid!

29 November 2009

einde komt dichterbij..

24 November 2009

KNYSNA
Ingrid

Van 17 augustus t/m 23 december ga ik naar Zuid-Afrika. Hier ga ik stage lopen in 'Erica House Place of Safety' , een crisisopvang voor kinderen en jongeren. Dit ga ik doen in het kader van mijn studie SPH, samen met 3 hele lieve studiegenootjes!

Actief sinds 23 Juni 2009
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 30401

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2009 - 23 December 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: