Toddlers on stage! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ingrid Ketelaars - WaarBenJij.nu Toddlers on stage! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ingrid Ketelaars - WaarBenJij.nu

Toddlers on stage!

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

22 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Toddlers on stage!

Na mijn vorige verhaal over het spektakel ‘toddlers on stage’ wat 20 oktober zou plaatsvinden, kan ik jullie natuurlijk niet lang in spanning houden over hoe het allemaal is verlopen.. Hier een kleine samenvatting, met een paar foto’s!

Om 8.00 uur stonden Denise, Lotte en ik al aan de poort van Erica house. Dit was meteen de eerste ochtend dat het me geen grote moeite kostte om mijn bed uit te komen haha. In de vroege morgen zijn we begonnen met het versieren van de ‘the hall’, de zaal waar het allemaal ging gebeuren. Nadat het decor er hing en de schoonmaak ploeg geweest was, zijn we naar de kinderen gegaan. Deze waren super druk en héél enthousiast. Voordat we konden beginnen met hun kostuums en schmink zijn we eerst nog even een rondje door de instelling gesprint om al het personeel even te herinneren aan het grote festijn. We hadden die week ervoor al posters en uitnodigingen uitgedeeld, maar uit ervaring weten we ondertussen dat je beter op de dag zelf iets kan vragen als een week van te voren, want dan is iedereen het vergeten. Maar ze beloofde allemaal te komen dus dat was geregeld.
Na een hoop gedoe en geregel voor een goede muziekinstallatie was het inmiddels al kwart voor 10 en moesten we gaan opschieten. Gelukkig stond er een team van enthousiaste Child Care workers voor ons klaar die ons hebben geholpen. Bij de kleintjes moesten nog luiers verschoont worden, de twijfelgevallen hebben we voor de zekerheid nog 3x op de wc gezet en iedereen kreeg z’n pakje aan. Vervolgens werden ze geschminkt als échte leeuwen en gingen we met z’n allen naar de zaal.
De zaal was inmiddels vol aan het lopen. Er waren acht kinderen met begeleiding van een crèche hier uit de buurt. Ze hoorden over ‘toddlers on stage’ en wilde graag een kijkje komen nemen. Ook de ouders die we hadden uitgenodigd waren gekomen! Dat was voor mij echt een grote verassing want ik had niet verwacht dat ze zouden komen. Echt super leuk! Verder zaten er wat collega’s, maar niet zo veel. De meeste moesten onverwachts naar een meeting met een andere place of safety in Kingstown. Dat was wel jammer.
De 3 t/m 7 jarige kleuters (17 kids) waren als eerst aan de beurt. Onder trommel geroffel van Peter werden ze één voor één het podium op geroepen. Ze straalden van oor tot oor, echt geweldig! Ze begonnen met een dans op het liedje ‘I just can’t wait to be king’. Dit ging aardig goed, iedereen deed goed mee.
Vervolgens was het de beurt aan de 4 schoolkinderen (6/7) om het liedje ‘in de maneschijn’ te zingen. Ook dat ging hartstikke goed. Ik was even bang dat ze veel te verlegen zouden zijn, aangezien deze kinderen nog nooit voor andere mensen een stukje hebben opgevoerd, maar dat viel reuze mee.
De derde act, met de 1 en 2 jarige ging niet helemaal als gepland haha. We hadden de kindjes twee aan twee gezet, handjes vast en toen de muziek aan gezet. Bij het oefenen gingen ze dan heel enthousiast staan zwaaien met hun armpjes, stampen met hun voeten en elkaar knuffels en kusjes geven. Maar toen ‘hakuna Matatta’ uit de speakers galmde begon er één meteen te huilen en de rest stond maar wat voor zich uit te gapen. Haha en wij maar proberen die kinderen aan te porren.. het was tevergeefs, geen beweging in te krijgen ;)
De slot act ‘He lives in you’ was ook erg leuk. Het publiek was lekker enthousiast en de kids deden het goed.
Aan het eind was er voor iedereen koffie/thee met een koekje en een sandwich. De ouders van de kinderen zagen hierin een mooie kans om eten voor de hele familie mee te nemen dus die begonnen gelijk borden vol koekjes mee te nemen en boterhammen in te laaie haha!

Al met al was het echt een super geslaagde ochtend. Het deed mij zo goed om de kinderen zo te zien. ze waren allemaal super enthousiast en vrolijk. Ik heb alleen maar lachende en stralende gezichten gezien. Dat geeft echt een goed gevoel! Bij de uitgang hadden we een blaadje en een pen neer gelegd waar de bezoekers een boodschap op mochten schrijven. Hierop las ik uitspraken zoals:
“Go to the future like today!”
“Enjoy you’re selves as you are future leaders of tomorrow”
“You were great!!, Thank you for everything, the show, atmosphere, willingness to share and invest in your children. Gob bless you”

Zegt genoeg toch?!
Ik vond het optreden super, ik kreeg zoveel energie van het enthousiasme van de kinderen. En dat je dan na het optreden zulke reacties krijgt van ouders en collega’s is helemaal geweldig. Geeft een onbeschrijfelijk goed gevoel wat ons alle 3 heel erg motiveert!
Een paar foto’s van ’t spektakel staan op mijn site, maar ik alles ook op film op mijn laptop. Dus dat wordt de tweede film die jullie zéker nog te zien krijgen!

• 22 Oktober 2009 - 13:54

Annet Breukhoven:

haha super leuk die foto erbij! echt lief. tot zo!

• 22 Oktober 2009 - 14:03

Anne:

Wow wat geweldig zeg! Super leuk.
    Als het goed is ben je nu lekker samen met Hilde.
    Groetjes aan haar! Geniet van de aanwezigheid met je grote zus.

Liefs Anne

• 22 Oktober 2009 - 14:05

Joyce:

Wat schattig! You go girl!

• 22 Oktober 2009 - 14:12

Mama Van Denise:

Hoi Ingrid,
    Echt prachtig wat jullie met de kindjes hebben neer gezet. Aan de reacties te horen genieten die kleintjes met volle teugen van jullie. En nu kun je lekker acht dagen genieten met en van je zus.
    Groetjes van Elly.

• 22 Oktober 2009 - 14:29

Moeder Van Lotte:

Super leuk om het verslag te lezen; wat zijn jullie toch een kanjers! Ze vergeten jullie daar nooit meer..
    wat geweldig voor de kinderen, begeleiders en ouders dat jullie dit voor elkaar hebben gekregen!! Knap hoor.

Geniet lekker van je vrije dagen samen met je zus!
    groetjes, Mieke

• 22 Oktober 2009 - 15:18

Myrthe:

Jaa echt heel erg leuk, en de foto is heel schattig!!
    heel veel plezier daar met Hilde:D
    liefs

• 22 Oktober 2009 - 16:42

Lianne:

Wat een schatjes en die blijde gezichtjes,super!
    Geweldig wat je er allemaal doet en een hele fijne tijd met Hilde.

Groetjes Arjen en Lianne

• 22 Oktober 2009 - 16:59

Jaap:

haha zie dat jongetje rechts swingen! Super! :D

• 22 Oktober 2009 - 17:23

Toon:

Zo nou ben ik er eens een keertje vlug bij!

Wat geweldig toch dat de kinderen dit zo leuk vinden en ook de reaktie van het publiek ik hoop dat je er nog lang van geniet xxxxx papa

• 22 Oktober 2009 - 18:11

Tonnie ( Buuf ):

Ha die Ingrid het is weer even geleden dat ik op je site was, zo te zien gelukkig nog steeds entthousiast !
    Geniet van je "vrije dagen" samen met Hilde!
    lieve groetjes Tonnie en Floor

• 22 Oktober 2009 - 19:00

Mart Rita Lars:

Genieten!!!!!! nu je zus er is.
    Maak er maar een super week van die jullie samen nooit meer vergeten.
    Groetjes uit Erp.

• 23 Oktober 2009 - 06:43

Vera:

Wauw wat een mooi verhaal! Echt heel ontroerend om te lezen hoe jullie dit allemaal hebben geregeld en hoe goed het de kinderen gedaan heeft..Denk dat hun gevoel van eigenwaarde heel erg stijgt dankzij jullie!! Geniet van jullie welverdiende positieve reacties en keep up the good work!
    Groetjes uit een regenachtig en koud Nederland..

• 23 Oktober 2009 - 08:09

Mieke S:

Wat ben je toch goed bezig!!!
    Ga zo door, misschien nog een keer een voorstelling?
    Geniet samen met Hilde!
    Voor jullie allebei veel liefs!
    Mieke

• 23 Oktober 2009 - 13:07

Manon:

Waauuww!! echt geweldig, die show met die kids! Echt respect hoor.. En misschien kun je de show nog wel eens doen ofzo.. met die mooie kostuums, echt super! Wat goed dat er ook ouders waren, dat is kei lastig om dat daar voor elkaar te krijgen, zonder telefoon idd haha!
    en wat een verhaal (de vorige) van die klas waar je was geweest.. én van baby Arthur.. jeetje! Kreeg er kippenvel van!

Ik lees dat je zus nu bij je is! Héél veel plezier met haar.. ga lekker samen genieten he!

Groetjes!

• 23 Oktober 2009 - 18:57

Maria Smulders:

Geweldig wat jullie doen met die dotjes van kinderen.
    Ook groetjes aan Hilde, geniet maar lekker samen!

• 24 Oktober 2009 - 16:16

Marloes:

Haha die ene links vooraan kijkt een beetje bang!

Super dat jullie dit voor die kindjes gedaan hebben, zo te zien hebben ze echt plezier!

Veel plezier met Hilde meid!!

Kuss

• 24 Oktober 2009 - 16:58

Mama Rita:

Hoi meisje,

Het swingt de pan uit!!
    Dat dotje in het midden met die witte slippertjes aan die mag je wel meebrengen..... wat een scheetjes!

Groeten voor jou en mijn andere dochter!
    Liefs XXXXX

• 26 Oktober 2009 - 17:19

Mathijs:

Haha echt prachtig zus!

heeeel vet!! Ik ben ontzettend benieuwd naar de andere foto's en natuurlijk het filmpje!

Ik reageer 'n beetje laat maar ik heb ook echt de heeeele tijd gewerkt, nou maak ik morgen nog 8 á 9 uur en dan heb ik in totaal zo'n 55 uur gewerkt in 't (lange)weekend. Dus vandaar!

Maar het is echt heel vet haha! Je ziet het plezier dat die kindjes hebben zelfs op de foto al, laat staan hoe cool het in het echt moet zijn geweest!! :D

Groetjeessss xxxxxxx

• 26 Oktober 2009 - 18:11

July En Niels:

halo ingridje

grapige foto van die kinderen.
    hebben de kinderen geen shirt?
    hoe lang duurt het nog voor je terug komt?
    is het daar al winter?
    bij ons ieder geval geen wintre bij ons is het herfst

groetjes

• 27 Oktober 2009 - 17:53

Opa En Oma:

Hee Ingrid,

We hebben heel erg genoten van het opgevoerde spel. Vooral van de foto waar ze zo speels aan het werk zijn was heel vermakelijk!!

Heel veel groeten en liefs voor jullie allebei!
    (Ook van oma, maar die is aan het afdrogen! :D)

• 28 Oktober 2009 - 17:56

Sanne:

Ooh super schattig die foto!!
    GA door met het goede werk ing!!;)

xxxx

• 29 Oktober 2009 - 08:49

Simone:

Wederom top verhaal van een top meid!

• 29 Oktober 2009 - 09:13

Lodyy:

Meiss..

Echt super om je verhalen zo te lezen! Zo mooi als je ziet wat jullie allemaal voor die mensen kunnen betekenen! :)..
    Een ervaring die je nooit vergeet iig, ook ondanks de minder leuke gebeurtenissen daar..
    Wij missen je ook met uitgaan!!..

Heel Veel plezier met Hilde en ben benieuwd naar je volgende verhalen!!

Dikke Kus (K)

• 31 Oktober 2009 - 11:16

Peggy:

echt geweldig om te lezen dit!!!
    zooo goed wat jullie daar doen! onvoorstelbaar hoe dat daar alles in z'n werk gaat!
    keep up the good work!
    en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    we missen je!!!!
    dikke kus vanuit hollaaand! xxxx

• 02 November 2009 - 16:34

Doo:

Heee lief meisjee!

Nog 7 weekjessss :D
    WOehoeewww!
    Ik kijk er al naar uit :D
    En wat een supermooi verhaal toch weer! En die foto's zijn ook echt prachtig! Ben beniewd naar de filmpjes!!
    Ik ga je snel een keertje bellen om te horen hoe t met Hilde was en we weer gezellig bij kunnen kletsen!

Dikke kus!

• 02 November 2009 - 20:46

Vera & Ingrid:

Hallo Ingrid,
    Wij, Ingrid en Vera, kwamen je site tegen toen we aan het zoeken waren naar informatie over Afrika. We willen beide volgend jaar graag stage gaan lopen in Zuid-Afrika en dit laten regelen door Khaja. Zij hebben bij ons op school een voorlichting gegeven. Nu zagen we dat je ook met Khaja meebent en zijn we nieuwsgierig naar hoe je het vind, wat je van de begeleiding van Khaja vind, van je stageplek, van Port Elizabeth en mocht je nog tips voor ons hebben dan horen we die graag.
    Zou je, als je tijd hebt, ons een keertje kunnen mailen? Hierbij ons mailadres: vera.wijffelaars@hotmail.com & ingriddejong12@hotmail.com
    Alvast bedankt en nog een hele fijne trip!
    Groetjes Vera & Ingrid